Mercedes har sat sigtekornet på Tesla

En luksuriøs, eldreven Mercedes med en rækkevidde på 500 km vises til efteråret. Den skal tage kampen op mod Tesla.

Bunden til den kommende elbil fra Mercedes-Benz. Toppen får vi at se til september.
Nyt om biler

Den nye platform til elbiler har batterierne liggende på hele bunden og plads til en elmotor både for og bag. Fotos: Daimler
Den nye platform til elbiler har batterierne liggende på hele bunden og plads til en elmotor både for og bag. Fotos: Daimler
Tiden er moden. Mercedes-Benz er på vej med en stor elbil med en officiel rækkevidde på mindst 500 km.

Det fortæller udviklingsdirektør for Daimler, Thomas Weber, da Motor er invitereret indenfor for at se, hvordan bilgiganten vil gøre fremtidens bilisme CO2-fri. Et af midlerne er batteridrevne elbiler.

- Vi investerer massivt i elektromobilitet, og vi er overbevist om, at markedet nu er klar. Med de nye biler vil vi overbevise bilejere, der ikke før har valgt en elbil, om fordelene ved den nye type mobilitet, sagde udviklingsdirektøren.

Får firehjulstræk

En fuldskala-model af det store batteri til elbilen. Der loves en officiel rækkevidde på mindst 500 km. Foto: Torben Arent
En fuldskala-model af det store batteri til elbilen. Der loves en officiel rækkevidde på mindst 500 km. Foto: Torben Arent
Han afslørede teknikken til den kommende luksus-elbil, der skal tage kampen op mod Teslas S- eller X-model. Det er uvist, om Mercedes-Benz’ elbil bliver en sedantype eller en crossover, for selve bilen vises først på Paris-udstillingen til september, og selv til den tid vil det kun være i konceptform.

Men platformen til elbilen – der kommer flere varianter – er ved at være klar. En model af platformen viser et kæmpe batteri, der som hos Tesla fylder hele vognbunden. Modellen afslører også, at der vil være en motor både for og bag. Det vil sige, at bilen får firehjulstræk.

Forventet klar 2018

En 3D-printet model af batteri og elmotorer. De to mørkerøde er motorer, mens de små orange er styringselektronik mm.
En 3D-printet model af batteri og elmotorer. De to mørkerøde er motorer, mens de små orange er styringselektronik mm.
Thomas Weber vil ikke sige, hvornår den store elbil kan købes. Kun at det bliver i dette årti. Motor vurderer, at det kan nå at blive i 2018.

Det store batteri skal komme fra Daimlers eget batterifirma, Accumotive, men firmaet har valgt en ”åben kilde”-strategi. Det vil sige, at Accumotive kan købe selve cellerne – selv om de er forskellige - fra en lang række leverandører.

Ny Smart-elbil snart

Mens den store el-Mercedes stadig er et par år væk, er koncernen tæt på at lancere eldrevne udgaver af den nye Smart, både den topersoners Fortwo og den firepersoners Forfour samt cabrioleten. Det sker på Paris-salonen til september.

Den nye Smart lanceres til september som elbil. Daimler vil ikke sige, hvor meget energi - og dermed rækkevidde - der er i batteriet i forgrunden. Foto: Torben Arent
Den nye Smart lanceres til september som elbil. Daimler vil ikke sige, hvor meget energi - og dermed rækkevidde - der er i batteriet i forgrunden. Foto: Torben Arent
Daimler vil endnu ikke sige, hvor lang rækkevidde de nye Smart Electric Drive får, men der er formentlig tale om en ret betydelig forbedring af dagens officielle tal på 145 km.

Smart Electric Drive kommer på markedet i Nordamerika sidst på året og i Europa tidligt i 2017.