Det fortæller udviklingsdirektør for Daimler, Thomas Weber, da Motor er invitereret indenfor for at se, hvordan bilgiganten vil gøre fremtidens bilisme CO2-fri. Et af midlerne er batteridrevne elbiler.
- Vi investerer massivt i elektromobilitet, og vi er overbevist om, at markedet nu er klar. Med de nye biler vil vi overbevise bilejere, der ikke før har valgt en elbil, om fordelene ved den nye type mobilitet, sagde udviklingsdirektøren.
Får firehjulstræk
Han afslørede teknikken til den kommende luksus-elbil, der skal tage kampen op mod Teslas S- eller X-model. Det er uvist, om Mercedes-Benz’ elbil bliver en sedantype eller en crossover, for selve bilen vises først på Paris-udstillingen til september, og selv til den tid vil det kun være i konceptform.Men platformen til elbilen – der kommer flere varianter – er ved at være klar. En model af platformen viser et kæmpe batteri, der som hos Tesla fylder hele vognbunden. Modellen afslører også, at der vil være en motor både for og bag. Det vil sige, at bilen får firehjulstræk.
Forventet klar 2018
Thomas Weber vil ikke sige, hvornår den store elbil kan købes. Kun at det bliver i dette årti. Motor vurderer, at det kan nå at blive i 2018.Det store batteri skal komme fra Daimlers eget batterifirma, Accumotive, men firmaet har valgt en ”åben kilde”-strategi. Det vil sige, at Accumotive kan købe selve cellerne – selv om de er forskellige - fra en lang række leverandører.
Ny Smart-elbil snart
Mens den store el-Mercedes stadig er et par år væk, er koncernen tæt på at lancere eldrevne udgaver af den nye Smart, både den topersoners Fortwo og den firepersoners Forfour samt cabrioleten. Det sker på Paris-salonen til september.
Daimler vil endnu ikke sige, hvor lang rækkevidde de nye Smart Electric Drive får, men der er formentlig tale om en ret betydelig forbedring af dagens officielle tal på 145 km.Smart Electric Drive kommer på markedet i Nordamerika sidst på året og i Europa tidligt i 2017.