
Det fortæller udviklingsdirektør for Daimler, Thomas Weber, da Motor er invitereret indenfor for at se, hvordan bilgiganten vil gøre fremtidens bilisme CO2-fri. Et af midlerne er batteridrevne elbiler.
- Vi investerer massivt i elektromobilitet, og vi er overbevist om, at markedet nu er klar. Med de nye biler vil vi overbevise bilejere, der ikke før har valgt en elbil, om fordelene ved den nye type mobilitet, sagde udviklingsdirektøren.
Får firehjulstræk

Men platformen til elbilen – der kommer flere varianter – er ved at være klar. En model af platformen viser et kæmpe batteri, der som hos Tesla fylder hele vognbunden. Modellen afslører også, at der vil være en motor både for og bag. Det vil sige, at bilen får firehjulstræk.
Forventet klar 2018

Det store batteri skal komme fra Daimlers eget batterifirma, Accumotive, men firmaet har valgt en ”åben kilde”-strategi. Det vil sige, at Accumotive kan købe selve cellerne – selv om de er forskellige - fra en lang række leverandører.
Ny Smart-elbil snart
Mens den store el-Mercedes stadig er et par år væk, er koncernen tæt på at lancere eldrevne udgaver af den nye Smart, både den topersoners Fortwo og den firepersoners Forfour samt cabrioleten. Det sker på Paris-salonen til september.

Smart Electric Drive kommer på markedet i Nordamerika sidst på året og i Europa tidligt i 2017.