Østjyske Motorvej E45 har nu i et år slået et sving nord for Vejle, men nu får motorvejen sit normale, brede og lige forløb tilbage.
Fredag den 31. august tidligt om morgenen kan bilisterne tage den genetablerede motorvej i brug, efter at det sydgående spor har været helt lukket natten forinden for at klare flytningen.
800 m midlertidig motorvej
Hermed er det slut med Danmarks første midlertidige motorvej, en 800 meter lang strækning anlagt uden om en stor byggeplads. Vejdirektoratet valgte løsningen for at forbedre sikkerheden for bilisterne og vejbyggerne og øge fremkommeligheden. Fartbegrænsningen på den stærkt trafikerede motorvej har kunnet holdes oppe på 80 km/t.
Ved at bygge en "rigtig" vej har bilisterne haft det samme overskuelige vejforløb i hele byggeperioden, og vejen har ikke skullet flyttes konstant på siksak-manér, efterhånden som arbejdet skred frem.
Ny motorvej kobles til gammel
Det store arbejde på stedet fortsætter uden for vejbanen og går ud på et etablere Motorvejskryds Vejle. Det skal fra slutningen af 2013 slutte Midtjyske Motorvej fra Herning til Østjyske Motorvej.
Samtidig forventer Vejdirektoratet at kunne indvie hele den sydlige del af Midtjyske Motorvej og have udvidelsen af E45 klar. Den østjyske trafikmaskine udvides fra fire til seks spor hele vejen fra det nye motorvejskryds, over Vejle Fjord Broen og til Motorvejskryds Skærup, hvor motorvejen deler sig mod Sønderjylland og Fyn.
Dele af den midlertidige motorvej genbruges som ramper i det kommende kryds.