Nissan genopliver Datsun

Datsun-mærket forsvandt i 1980erne, men genopstår snart igen. Men kun som discountbiler i udviklingslande.

Nyt om biler

Efter at have været død og borte i omkring 30 år, genopstår Datsun snart fra graven.

Nissan-Renault-chef Carlos Ghosn bekræfter, at Datsun-mærket vender tilbage i 2014. Men det bliver i en anden skikkelse end sidst, nemlig som discount-mærke i Rusland, Indien og Indonesien.

Stammer fra 1930erne

Datsun stammer fra 1931 og blev i 1933 overtaget af Nissan, som brugte Datsun-mærket, da koncernen i 1950erne indtog Nordamerika og i 1970erne Europa.

Datsun-mærket blev særlig kendt for en sportscoupé, 240Z.

Udgik i 1980erne

I løbet af 1980erne – forskelige kilder angiver forskelligt årstal i det årti – droppede Nissan Datsun-navnet og gik over til kun at bruge Nissan som mærke.

Det nye Datsun vil ifølge Carlos Ghosn blive en “grøn, opnåelig bil med små motorer og en høj lokal andel af komponenter. Det bliver en generøs bil”.

Datsun skal lægge navn til både personbiler og varevogne.

Andre discount-mærker

Nissans søstermærke Renault har med stor succes genopbygget Dacia som billigmærke i mange lande, bl.a. i det meste af Europa. PSA-koncernen (Peugeot og Citroën) har ifølge rygter længe leget med tankerne om at skabe et discountmærke, måske under Talbot-navnet, men det er indtil videre ikke blevet til noget.

Toyota overvejede - igen ifølge ikke-bekræftede oplysninger - at bruge Daihatsu, som Toyota ejer 100 procent, som billigmærke i nogle lande. Skulle rygterne have været sande, er det i hvert fald ikke blevet til noget. Daihatsu er derimod trukket ud af Europa.

Volkswagen bruger Skoda som billigmærke i bl.a. Indien og Kina. I Europa er Skoda også billigere end VW, men er forlængst positioneret så højt i Europa, at Skoda ikke her kan bruges i discount-kampen.