Det tonede glas spiller en vigtig rolle i den nye Skoda Rapid Spaceback, som er anden karrosserivariant i Rapid-programmet.
Stort set hele taget udgøres – i topudgaverne – af glas, som strækker sig fra for til bag og giver en lys oplevelse også ved bagsædet. Panoramaglastaget kombineres med en bagklap, hvor det tonede glas fortsætter noget længere ned end i standardudgaven. Versionen har desuden en stor spoiler.
"Første hatchback"?
Skoda kalder Spaceback for mærkets første hatchback i denne klasse, men det er mildest tal en forvirrende melding, for den første Rapid, der kom sidste år, er lige netop en hatchback – dvs. en femdørs bil med stor bagklap. Rent designmæssigt ligner den dog en sedan.Biltypen er snarere det, som ofte kaldes fastback, altså en lidt sportslig blanding mellem hatchback og stationcar.
Mindre bagagerum
Rigtig stationcar er bilen dog ikke, når det gælder plads, for bagagerummet er mindre end i den mere klassiske Rapid. Dér får man 550 liter at sprede bagagen på, mens Spaceback har 415 liter – hvilket stadig er pænt.
Spaceback er forkortet hele 18 cm, men har bevaret den rimelig store akselafstand på 2,60 meter. Al teknik og motorudvalg er det samme som på den eksisterende Rapid, der er bygget på en forlænget Polo/Fabia-platform.Lanceres sidst på året
Lanceringen i de første lande i Europa sker til oktober, og Danmark ventes at være med på Spaceback-vognen inden årets udgang.
Men inden det kan ske, skal den danske Skoda-importør have fundet en fornuftig pris. Skoda har erkendt, at Rapid i første omgang er blevet prissat for højt med ”fra” 179.000 kr. Det er både i forhold til Octavia og i forhold til Seat Toledo, som er helt identisk med Rapid, og som for nylig kom til Danmark 20.000 kr. billigere.
Moderat Rapid-salg
Det er endnu uvist, om den lave pris vil give Seat-forhandlerne travlhed. Bilen blev først lanceret sidst i juni, og de 24 indregistreringer den måned er formentlig til forhandlerne selv.
Skoda har solgt 353 siden introduktionen i januar.