Færgeskandale rammer Gedser-rute

Scandlines har annulleret kontrakten med det tyske værft, der har bygget de helt nye tvillingefærger til Gedser-Rostock-ruten. Bilisterne må sejle videre med de gamle prinsefærger på ubestemt tid.

"Berlin" blev søsat i december 2011, men ikke en gang til sommeren 2013 kan den være klar.
Trafik

Ikke en gang til højsæsonen 2013 kunne de nye kæmpefærger til Gedser-Rostock-ruten blive leveret, så nu har rederiet Scandlines opsagt kontrakten med det nu krakkede tyske værft.

Bilfærgerne ”Berlin” og ”Copenhagen” skulle efter planen være indsat i foråret i år.

Søsat for et år siden

Men selv om det første af skibene blev søsat i december 2011, blev værftet P+S Werften i Stralsund ved med at udskyde leveringen, og rederiet er nu under konkursbehandling.

Men der er så store fejl og mangler ved de stort set færdige dobbeltdækkere, at Scandlines nu har opgivet at få konkursboet til at udbedre fejlene og har annulleret ordren.

Scandlines siger, at ”de to nybyggede skibe opfylder ikke de kontraktmæssige specifikationer, specielt med hensyn til dødvægt og stabilitet.”

Det har tidligere været gisninger om, at færgerne kunne være for tunge til at anløbe Gedser havn sikkert under alle vejrforhold.

Gamle færger må holde ud

For bilisterne betyder det, at de må sejle videre i lang tid endnu med de gamle og visuelt nedslidte ”prinsefærger”, som dog nu får en opfriskning på fællesarealerne. De to gamle færger har heller ikke plads nok til spidsbelastninger, men Scandlines undersøger muligheden for en ekstra færge.

- Vi undersøger lige nu andre muligheder for at sikre, at vi kan sejle med nye skibe mellem Gedser og Rostock så snart som muligt, siger Søren Poulsgaard Jensen, administrerende direktør i Scandlines Group, og tilføjer:

- I dag er det for tidligt at spekulere over det præcise udfald af denne proces.