Hvor langt på en kWh?

Også elbilerne har svært ved at leve op til de officielle normtal. FDM mener, at producenter og forhandlere bør være mere retvisende og realistiske, når de præsenterer elbilen for en bilkøber.

FDM mener, at producenter og forhandlere bør være mere retvisende og realistiske, når de præsenterer elbilen for en bilkøber.
Nyt om biler

De færreste forbrugere kan i dagligdagen få deres bil til at køre lige så langt på literen, som bilproducenten hævder. Det handler grundlæggende om, at den målemetode, som bilproducenterne skal bruge, når bilen skal typegodkendes, ikke er noget godt mål for bilens brændstofforbrug i praksis. Er der tale om en benzin- eller dieselbil, betyder det, at forbrugeren oftere må forbi tankstationen med øgede driftsomkostninger til følge. Men er der tale om en elbil, kan konsekvenserne være langt mere vidtrækkende.

Rækkevidde er udfordring

"En af elbilens store udviklingsområder er rækkevidden og dermed bilens brugbarhed. Elbilens energiforbrug og den afledte rækkevidde måles med samme metode som almindelige biler, hvor producentens opgivne rækkevidde ofte ikke vil kunne opnås i den virkelige verden", forklarer  Torben Lund Kudsk, afdelingsleder i FDMs økonomiske politiske sekretariat.

Hertil kommer, at elbiler har vist sig mere følsomme over for kørselsforholdene end de traditionelle benzin- og dieselbiler. Mens der typisk kan ses et merforbrug for almindelige biler på 20 procent i forhold til EU-normen, ses der markant større merforbrug og dermed kortere rækkevidde for elbiler i praksis.

Vejrforhold påvirker energiforbruget

Elbilernes energiforbrug påvirkes i højere grad end almindlige biler af kørestil og vejrforhold. Den energieffektive kørestil kan tillæres, mens vejrforholdene selvsagt er, som de er. Hvor almindelige biler får varme til kabinen fra motorens overskudsvarme, henter elbilen varmen til kabinen fra batteriet. Det har vist sig at kunne koste megen rækkevidde, navnligt på de første elbiler der kom på markedet, men også motorvejskørsel og kraftig modvind kan tappe batteriet hurtigere for energi.

”Producenter og forhandlere af elbiler bør være mere retvisende, når de præsenterer elbilen for en bilkøber. De bør oplyse købere om, hvordan normtallet for rækkevidde er målt og gerne udbygge denne information med viden om den realistiske rækkevidde. Herunder den variation der kan forventes under forskellige kørselsforhold”, siger Torben Lund Kudsk.

En tommelfingerregel fra FDM er, at elbilens rækkevidde i værste fald kan blive halveret, når kørselsforholdene er ugunstige – og det kan de være ganske mange dage i vinterhalvåret. Hvis man overvejer at købe en elbil, bør man være meget opmærksom på længden af ens daglige ture og elbilens rækkevidde i praksis samt hvilke opladningsmuligheder, der er tilgængelige.

Læs også: alt om el- og hybridbiler