Ampera er en såkaldt opladningshybrid eller – som Opel foretrækker at beskrive bilens egenskaber – en elbil med rækkeviddeforlænger. Batteriet og elmotoren kan drive bilen officielt 83 km, hvorefter en benzinmotor tager over og laver strøm til elmotoren samt trækker forhjulene direkte. Ampera har en officiel brændstoføkonomi på godt 83 km pr. liter og et CO2-tal på 29 gram.
Et politisk signal
Selv om Ampera langt overvejende er en elbil, bliver den pålagt fuld dansk registreringsafgift, så prisen er knap 590.000 kr.
Dermed er kåringen fra de 18 dommere fra Motorjournalisternes Klub Danmark mere et politisk signal og belønning for en lovende fremtidsteknologi, end det peger på en excellent hverdagsbil, som familien Danmark kan købe.
Opels informationschef i Danmark, Erik Morsing, glæder sig naturligt nok over prisen, som han håber kan være med til at begunstige den type hybridbiler, så de får en afgift,
der i højere grad afspejler bilens miljøteknologi. Normale elbiler er til sammenligning helt fritaget for afgift.Erik Morsing er også lidt mere optimistisk end tidligere omkring salgstallene med den nuværende høje pris.
"Jeg vil tro, vi næste år kan sælge 50-100 styks," siger han.
Opel Ampera kommer til salg i Danmark til januar.
Amperas sejr i finalen til ”Årets Bil i Danmark” var ret sikker med en solid margin til nr. to, som blev BMW 1-serie.
Resultatet med pointfordeling:
- Opel Ampera, 131 point
- BMW 1-serie, 88 point
- Ford Focus, 86 point
- Kia Picanto, 78 point
- Opel Zafira, 67 point