Trafikken har fået sit fyrtårn

Danmarks vejtrafik overvåges og styres nu fra det markante Trafiktårn i København. Det nye strengt bevogtede kontrolcenter skal give bedre og hurtigere trafikmeldinger.

Det nye Trafikinformationscenter i Trafiktårnet.
Trafik
Det 41 meter høj trafiktårn er beklædt med særlig brændte mursten, der tager inspiration fra gamle danske banegårde. Tårnet er tegnet af Tranberg Arkitekter. Fotos: Torben Arent
Det 41 meter høj trafiktårn er beklædt med særlig brændte mursten, der tager inspiration fra gamle danske banegårde. Tårnet er tegnet af Tranberg Arkitekter. Fotos: Torben Arent

Trafikmeldingerne bliver nu hurtigere og mere præcise, og særligt i Københavns-området vil meldinger og overblik blive bedre.

Det er i hvert fald ambitionen, efter at Vejdirektoratet har taget et nyt gigantisk kontrolcenter i brug.

Veje og jernbaner overvåges

Alle veje i København og alle statsveje i Danmark bliver nu overvåget fra et 41 meter højt tårn ved Kalvebod Brygge i København. Det nye Trafiktårn Øst, som det officielt hedder, skal ikke bare styre det meste af Danmarks vejtrafik, men bliver også den helt centrale kommandopost for Banedanmark, som ejer Trafiktårnet.

Inden for de næste år skal al S-Tog-trafik og alle fjerntog øst for Lillebælt styres herfra.

 

Bedre koordinering

Vejdirektoratet er ny rykket ind med omkring 60 medarbejdere, og Københavns Kommunes trafikafdeling supplerer med ti medarbejdere. Og netop dét, at trafikfolk fra Vejdirektoratet og København nu sidder side om side, vil give bedre koordinering og overblik over trafikken i Danmarks største by, hvor de mange store statsveje går direkte over i kommunens belastede vejnet.

24 skærme på hver 55 tommer danner tilsammen en gigantisk skærm, som giver overblik over hele Danmarks vejtrafik.
24 skærme på hver 55 tommer danner tilsammen en gigantisk skærm, som giver overblik over hele Danmarks vejtrafik.

Det er ambitionen, at flere kommuner og trafikselskaber skal rykke ind i Trafiktårnet. Der er i hvert fald plads til det i det 750 kvadratmeter store kontrolrum.

Meldinger skal hurtigt ud

Samtidig med flytningen har Vejdirektoratet fået delvist nyt IT-system, så indkomne meldinger om uheld, tabte genstande eller glatte veje, lynhurtigt kan sendes videre ud til trafikanterne via trafikradio, trafik-apps, Twitter eller navigations-beskeder.

Omkring 8.000 meldinger udgår årligt fra Trafikcentret, heraf drejer ca. halvdelen sig om tabt gods.

24 storskærme

I det mægtige kontrolrum kan medarbejderne følge Danmarks trafik på en gigantisk skærm, som består af 24 55 tommers skærme. Her modtages billeder fra 600 webkameraer og en lang række IT-systemer på 12 kritiske vejstrækninger med egen overvågning.

Skærmene viser også bl.a. vejr, vejtemperaturer og direkte nyhedsudsendelser.

Trafiktårnet blev indviet 22. oktober af transportministren, Københavns overborgmester og Banedanmarks og Vejdirektorates direktører. Her sørger transportminister Hans Christian Schmidt for, at husets "Foucault-pendul" blev sat i svingninger. Det er en kokosnød, der hænger i en 31 meter lang stålwire og demonstrerer jordens rotation og tidens gang.
Trafiktårnet blev indviet 22. oktober af transportministren, Københavns overborgmester og Banedanmarks og Vejdirektorates direktører. Her sørger transportminister Hans Christian Schmidt for, at husets "Foucault-pendul" blev sat i svingninger. Det er en kokosnød, der hænger i en 31 meter lang stålwire og demonstrerer jordens rotation og tidens gang.

I det døgnbemandede trafikcenter har politiet sin egen pult, som kan tages i brug i særlige situationer. I direkte tilknytning til kontrolrummet ligger et fjernsynsstudie, som kan bruges, når tv-stationer vil sende direkte, f.eks. i forbindelse med særlige begivenheder som voldsomt snevejr eller tæt ferietrafik.

Høj sikkerhed

Det 41 meter høje, cirkelrunde tårn ligger som en markant bygning mellem Kalvebod Brygge og Københavns Hovedbanegård, og er også indvendigt et arkitektonisk fyrtårn. Tårnet er ”hult” med en elegant spindeltrappe, der går hele vejen op, men det er ikke mange andre end medarbejdere, der får gavn af det. Adgangskontrollen er skrap, og sikkerheden i det hele taget høj.

Det skyldes de vigtige informationer, der sendes ud, men i særdeleshed at det meste af den danske jernbane i fremtiden skal styres fra Trafiktårnet.

For at komme ind i huset skal medarbejdere og deres eventuelle gæster gennem en sluse. Men for at få adgang til selve Trafikinformationscentret – og senere Banedanmarks kontrolrum, skal man passere endnu en sluse.

Backup-systemer

Trafiktårnet har en flot kerne, hvor en spindeltrappe går hele vejen op gennem den ti etagers høje bygning.
Trafiktårnet har en flot kerne, hvor en spindeltrappe går hele vejen op gennem den ti etagers høje bygning.

Også teknisk er der gjort meget ud af sikkerheden. Alle kritiske systemer findes i to, nogen gange tre uafhængige udgaver, så trafikken kan styres, selv om et system går helt ned. Det samme gælder de digitale forbindelser ind og ud af huset. Selv om et fiberkabel skulle blive gravet over, er der andre et andet sted, der kan tage over.

Selve bygningen er beskyttet til at klare hærværk, der er så voldsomt, at ”man ikke vil kalde det hærværk”, som det blev formuleret ved indvielsen.

Så der er ikke nogen undskyldning for, at trafikmeldingerne ikke kommer ud i fremtiden. Og til tiden.