Luftig idé: hop trafikkøen over

Ved at blande en selvkørende bil og en fuldautomatisk drone kan man få en helt ny slags effektiv transport. Airbus og Italdesign har en fælles vision om den flyvende bil.

Airbus-dronen løftet automatisk kunden og kabinen over trafikpropperne.
Nyt om biler

Det lyder som en himmelsk idé. Forestil dig at du (igen!) sidder fast i en trafikprop. Du hiver telefonen frem, trykker på en Airbus-app, og kort efter kommer en kæmpedrone og løfter dig ud af trafikkøen. Dronen flyver automatisk dig og din bil derhen, hvor du ønsker.

Bil og drone vises for første gang på Genève-udstillingen. Dronen måler 5x4.4 meter. Fotos: Torben Arent
Bil og drone vises for første gang på Genève-udstillingen. Dronen måler 5x4.4 meter. Fotos: Torben Arent
Det italienske designhus Italdesign, ejet af Volkswagen, og den globale flyproducent Airbus er gået sammen om en vision om at kombinere vej- og lufttransport.

Selvkørende bil og førerløs drone

På Genève-udstillingen viser de to selskaber et teknisk realistisk bud på en sådan sammensmeltning af den selvkørende bil og den førerløse drone kaldet Pop Up. Både bil og drone udstilles i fuld størrelse.

Se en animation af, hvordan det vil være at køre og flyve med Pop Up (link til You Tube)

Projektet består af en lille, topersoners kulfiberkabine, et eldrevet chassis og en ligeledes eldrevet drone.

Kabinen vil normalt sidde på chassiset, men når der er udsigt til megen kø på ruten, kan dronen komme og koble sig på kabinen, som den flyver væk med. Chassiset bliver stående eller kører automatisk videre til en anden bruger.

Dronen har fire store propel-huse med hver to, modsat roterende propeller.
Dronen har fire store propel-huse med hver to, modsat roterende propeller.
Dronen måler 5,0 gange 4,4 meter og har otte propeller.

I praksis skal det ikke foregå helt som beskrevet i indledningen. På grund af sin størrelse kan dronen ikke gå ned hvor som helst, så skiftet fra kørsel til flyvning skal ske på særlige omladningsstationer.

100 km's rækkevidde

Både bil og drone kan bevæge sig med op til 100 km/t., og rækkevidden for bilen er 130 km og 100 km for dronen.

I Pop Up-projektet indgår også et avanceret styresystem, der skal holde styr på både de selvkørende biler og – ikke mindst – de førerløse droners færden.

Kabinen er 2,6 meter lang, 1,5 meter bred og 1,4 meter høj. Den har palds til to personer.
Kabinen er 2,6 meter lang, 1,5 meter bred og 1,4 meter høj. Den har palds til to personer.
Ideen i projektet er muligvis ikke så flyvsk, som det kan lyde. Chefen for Airbus’ ’urban air mobility’, Mathias Thomsen siger, at testflyvning af selve dronen er planlagt til senere I 2017, og at han godt kan forestille sig, at Pop Up-idéen kunne blive til virkelighed inden for syv til ti år.

Teknisk muligt

Teknisk er det muligt nu, men Airbus-chefen ser store udfordringer i bl.a. accept af systemet fra de kommende brugere og i lovgivning og anden regulering. Dertil kunne formentlig tilføjes, at der på én gang også skal være så slem trafik og så mange velhavende mennesker, at lufttransporten bliver kommerciel mulig.

- At 'poppe up' i luften vil være meget spændende for mig og for mange, men noget helt nyt for andre. Så vi skal arbejde på, at alle kan forestille sig, hvordan det vil opleves, sagde Mathias Thomsen på udstillingen.
 

Se alle Genève-nyhederne her