Fords Kuga i amerikansk forklædning

Ford synkroniserer sine europæiske og amerikanske modeller. Escape i USA udgår og erstattes af den europæiske Kuga, som omtrent samtidig får et facelift i Europa.

Ford Kuga forklædt som den nye Ford Escape.
Nyt om biler

Her er den fornyede Ford Kuga. Eller rettere: Her er den nye Ford Escape. Men når det kommer til stykket er det to sider af samme sag, efter at Ford i al væsentlighed er gået tilbage til at bygge stort set ens biler over hele verden.

Ford Escape skal i USA afløse en over ti år gammel forgænger. Samtidig får vi en idé om den faceliftede udgave til Europa.
Ford Escape skal i USA afløse en over ti år gammel forgænger. Samtidig får vi en idé om den faceliftede udgave til Europa.
Bilen her er den nye Escape, der har sin debut på den internationale biludstilling i Los Angeles.

Europæisk debut i Genève

På forårets europæiske Genève-salon kan vi vente at se den fornyede Kuga, og der vil formentlig være tale om nogle forskelle i frontdesign, bl.a. får europæerne ikke de typiske amerikanske lygter.

Men bilen er et betragte som helt ny i USA, er der i Europa kun tale om et facelift.

I USA afløser bilen nemlig den godt ti år gamle Escape, som var udviklet i fællesskab med den daværende allierede, Mazda.

Escape er en lille bil i USA, mens Kuga er en mellemstor SUV i Europa.
Escape er en lille bil i USA, mens Kuga er en mellemstor SUV i Europa.

Helt ny i USA, facelift i Europa

Den nye Escape svarer til den europæiske Kuga, som kun er tre et halvt år gammel. Set med europæiske øjne er det derfor kun et facelift og ikke en helt ny model, vi bliver præsenteret for til foråret.

Mens Escape kun fås med benzinmotorer – 1.6, 2.0 og 2.5 – vil Kuga formentlig fortsat kun blive tilbudt med dieselmaskiner.

 

Kabinen virker velkendt for en nuværende Kuga-ejer.
Kabinen virker velkendt for en nuværende Kuga-ejer.