Den rigtig elegante Mercedes

Mercedes-Benz lader sin store S-klasse Coupé springe ud på forårsudstillingen i Genève. Teknisk nyhed: Bilen kan hælde indad i kurver som en motorcykel.

Nyt om biler

Den store Mercedes-coupé hedder nu atter S-klasse Coupé.
Den store Mercedes-coupé hedder nu atter S-klasse Coupé.
Der er blevet strammet op på logikken i Mercedes-Benz’ modelnavne med ankomsten af S-klasse Coupé. Den store bil har siden 1998 heddet CL-klasse, men nu bekender den sig helhjertet til S-klassen.

Den store, elegante todørs bil får sin debut på biludstillingen i Genève, efter at en yderst vellignende konceptudgave blev vist på Frankfurt-showet for et halvt år siden.

Tager kurver som en motorcykel

Mens formgivningen således ikke er noget stor nyhed længere, benytter Mercedes-Benz verdenspremieren på produktionsudgaven til at fortælle om en teknisk nyskabelse.

Der er ikke sparet på noget i kabinen på S-klasse Coupé. Indtil videre fås kun én motorvarinat, en V8er på 4,7 liter.
Der er ikke sparet på noget i kabinen på S-klasse Coupé. Indtil videre fås kun én motorvarinat, en V8er på 4,7 liter.
S-klasse Coupé bliver første model med aktiv kurvehældning. Det er muligt med ekstraudstyret Magic Body Control, der debuterede i S-klasse sedan, hvor det kan udjævne huller og bump på den mest forbløffende måde.

I coupéen får systemet yderligere en funktion. Ved kørsel i kurver kan den aktive affjedring sørge for at hælde karrosseriet modsat af det normale. I stedet for at krænge udad i kurven, hælder bilen ind som en motorcyklist eller skiløber.

Ifølge Mercedes bliver det dermed både sjovere og mere komfortabelt at køre på især kurvede landeveje, fordi den sideværts påvirkning af kroppen mindskes.

Citroën kunne i 1990erne

Det minder en del om det system, Citroën i 1990erne kunne tilbyde til Xantia. Her kørte bilen fladt gennem kurver.

Den store coupé leveres under navnet S 500 Coupé med en 4,7 liters benzinmotor med 455 hestekræfter og 700 newtonmeter.