Her er Saabs allervigtigste nyhed i 2011: stationcarudgaven af den nye 9-5 kaldet Sport Combi.

Dramatisk bagparti
Det første officielle billede viser, at Saab fortsætter sin markante, futuristiske designlinje med fly-inspiration. Stationcaren virker endda endnu mere markant og dramatisk med det glatte bagrudeparti, der smyger sig rundt om hjørnerne.
Der skal nok være delte meninger om designet, men Saab har også kun brug for en yderst beskeden andel af køberne af prestigestationcars.
Bagagerummet rummer 527 liter, hvilet faktisk kun er 12 liter mere end i sedanen. Men rummet er helt regulært med lige vægge og uden kringelkroge, der kan være svære at udnytte.
Under gulvet og i siderne er der yderligere rum, hvoraf rummet under gulvet er ret stort, hvis man bestiller bilen uden nødreservehjul, men med lappekit.
Bagagerummet som sovekabine
Når bagsædet lægges ned - gulvet bliver helt plant siger Saab - kan der være 1.600 liter. Det er eksakt det samme, som der kan være i Volvo V70.
Lastrummet er særdeles langt, 1,96 meter. En velvoksen mand kan altså sove udstrakt bag i bilen.
9-5 Sport Combi kan bestilles med elektrisk betjening af bagklappen, og ud over at åbne bagdøren med fjernbetjeningen kan det også ske med tryk på en knap over nummerpladen og fra en drejeknap i førerdøren.
Debut i Genève
Bagklappen kan programmeres, så den kun åbner til en vis høje, f.eks. hvis man ofte holder i en lav garage.
Saab 9-5 Sport Combi får officiel debut på biludstillingen i Genève 1. marts og kan bestilles i løbet af marts, men de første europæiske kunder kan først få bilen til september.