De 110.000 daglige bilister på Køge Bugt Motorvejen får nu udsigt til en byggeplads tværs over den ottesporede motorvej. Om to år bliver byggepladsen forvandlet til en spektakulær stationsbygning.
Det er den kommende Køge Nord Station, som nu er under opførelse med usædvanlige placering. Stationen skal betjene både S-togslinjen mellem Køge og København og ikke mindst den kommende højhastighedsbane København-Ringsted.
225 meter lang gangbro
Den ’svævende’, 225 meter lange bygning tværs over motorvejen er reelt en udvidet, lukket gangbro, mens selve stationen i form af perroner mm ligger på begge sider af motorvejen.Køge Nord Station bliver en ny port til København, hvor for 90.000 dagligt vil passere og 8.000 på sigt vil bruge til at stå af eller på eller skifte.
Parkér og rejs
Ved stationen anlægges et stort parkér og rejs-anlæg, der angiveligt bliver det største i Norden.
Selv om Køge Bugt Motorvejen står over for at være færdig med otte spor på hele strækningen, kan den kommende station blive en interessant mulighed for pendlere fra Vest- og Sydsjælland samt Lolland-Falster.Fra stationen bliver der nemlig hyppig og hurtig forbindelse til København, ned til 20 minutter til centrum.
Der er ingen oplysninger om, hvorvidt man skal betale for at parkere ved stationen.