Rigtigt at opgive betalingsringen

Regeringens beslutning om at opgive planerne om en betalingsring omkring København er det rette valg. Betalingsringen var ikke det rigtige værktøj til at løse hovedstadsområdets trængselsproblemer, men ville snarere have fungeret som en skat på mobilitet.

FDM Mener

”Det er det rigtige valg at træffe og må tages som et udtryk for, at regeringen har valgt at lytte til den massive kritik af forslaget,” siger administrerende direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

Regeringen vil i stedet nedsætte en bred, hurtigt arbejdende kommission, der får til opgave at komme med forslag til, hvordan der sikres en bedre mobilitet i hovedstadsområdet, herunder hvordan trængslen kan reduceres. Dette, finder FDM, er den helt rette tilgang, som kan sikre, at de reelle årsager til trængslen kan blive afdækket, og de rette løsninger foreslås. FDM ser navnlig frem til en nærmere analyse af, hvorfor trængslen i København opleves så omfattende, når det faktiske antal af biler på vejene er faldet.

”FDM ser frem til etablering af trængselskommissionen, som vi har en forventning om at blive indbudt til at deltage i, som det var tilfældet med Infrastrukturkommissionen," siger adm. dir Thomas Møller Thomsen”

Brug for en grundlæggende afgiftsreform

Regeringen har fortsat som mål at gøre den kollektive trafik bedre og billigere. Hvis formålet fortsat er at mindske trængslen og give incitament til, at flere bilister vælger kollektiv transport, må FDM dog opfordre til, at indsatsen målrettes de områder og tidspunkter, hvor busser og tog vil kunne udgøre et alternativ til bilen i myldretiden.

Det forlyder, at regeringen vil hente provenuet til forbedringerne af den kollektive trafik ved at skærpe reglerne på demo- og leasingbilområdet. FDM ser gerne, at de danske bilafgifter bliver mere gennemsigtige og ensartede, uanset om man er privat- eller firmabilist. Derfor ser FDM gerne en gennemgribende reform af bilafgifterne, så det er bilens miljø- og sikkerhedsmæssige egenskaber, der danner grundlag for afgifterne, og ikke som nu bilens fabrikspris.

”FDM mener ikke, at der er behov for flere lappeløsninger på registreringsafgifterne. Et indgreb mod demo- og leasingbiler er ikke den perspektivrige løsning, der er behov for. FDM så hellere en grundlæggende reform af bilafgifterne," siger adm. dir Thomas Møller Thomsen.