I løbet af november vil det vise sig: Hvor meget bedre bliver det for pendlerne på Køge Bugt Motorvejen? Hvor flytter problemerne eventuelt hen?
Den hårdt pressede motorvej er nu udvidet til otte spor på hele strækningen mellem motorvejskryds Ishøj i nord og Køge Vest i syd. 31. oktober om morgen er de sidste autoværn sat op, og de store maskiner og lastbiler er stort set væk på strækningen Solrød S – Køge.
![Der er nu otte spor hele vejen til/fra motorvejskryds Køge Vest. Kort: Vejdirektoratet](/sites/default/files/d6images/m10-kort-sydlig.jpg)
Rejsetiden falder
- Et ekstra spor i hver retning vil gøre hverdagen for de hårdt prøvede bilister lettere. Derfor vil de opleve, at rejsetiden på Køge Bugt Motorvejen falder, lover projektleder i Vejdirektoratet, Robin Højen Madsen.
- Det er slut med de generende kødannelser, hvor Sydmotorvejen og Vestmotorvejen fletter sammen ved Køge. Og specielt vil trafikanterne i sydgående retning, altså ud af København, mærke en forbedring om eftermiddagen, konkretiserer han de forventede forbedringer.
Ny asfalt og vejarbejde næste sommer
Udbygningen har været i gang siden 2012 og har været opdelt i etaper. Strækningen Solrød S-Køge er sidste del.
Vejarbejdet bliver afsluttet med et nyt lag asfalt hen over sommeren 2017. Derfor skal trafikanterne være forberedt på, at indtil det sidste lag asfalt er lagt, er kørebanen stadig ujævn, køresporene lidt smallere og afstribningen er heller ikke helt optimal.
Hen over vinteren arbejdes der videre med færdiggørelse af krydsende veje, støjskærme og mindre arbejder på selve motorvejen.
SE OGSÅ: Trængslerne på Køge Bugt slutter snart