Som dansker er Le Mans-løbet lidt tomt uden Tom Kristensen, men den nifoldige danske vinder har sikret mange danske motorsportsfans i det franske. Og de fik i år et ræs, der går over i historien.
Toyota lå længe til at vinde løbet med en minimal margin, Ford fik den sejr i GT-klassen, mærket gik efter med sin nye GT netop i 50 året for den første Ford-sejr. Og så kom der en dansker på podiet.Toyota evig nummer to
Porsche nummer ét havde en defekt lørdag aften, der sendte den ud af topkampen, og tilbage var to gange Toyota og en gang Porsche. Her havde Toyota overhånden det meste af tiden, men for tredje gang i Le mans-historien udgik den førende Toyota sidst i løbet.
Det var med fire minutter tilbage, at den førende Toyota holdt ind ved pitten og prøvede at genstarte bilen. Men det virkede ikke, og bilen udgik af løbet. En hård skæbne som mange fans på Le Mans kvitterede ved at klappe af køreren. Dermed fik Toyota endnu en andenplads i det legendariske løb, det stadig ikke har vundet.Endelig 18!
Sejren gik dermed for andet år i træk og for 18. gang i alt til Porsche. Det fejrede den tyske bilproducent med T-shirts, hvor der stod ”Finally 18”, en talemåde som normalt bruges ved en 18 års fødselsdag, men som også understreger Porsches stærke bånd til Le Mans løbet.
Ganske uvant endte Audi med at spille en statistrolle i dette års Le Mans. Ganske vist endte Audi på podiet med sin bil, men hovedrollerne i løbet var en utrolig tæt og intens duel mellem Toyota og Porsche.Toyota overraskede ved at kunne køre længere på en tankning og satte i øvrigt hurtigste omgangstid i løbet. Porsche pressede bare på, og klokken otte søndag morgen var der under fem sekunder mellem nummer et og nummer tre.
David på podiet
Dette års Le Mans var utroligt spændende, men som dansker var det småt med gode resultater.
Dog indtog David Heinemeier Hansson en tredjeplads i GT-Am klassen, der er den mindste på Le Mans. David kørte selv hurtigt og konstant og kørte bilen over stregen med totalt udfald på bagbremserne, så han bremsede alene med forbremserne og ved at geare ned i svingene. Stor præstation!Danskerbilen
Den anden solstråle historie var danskerbilen, der er den første dansk anmeldte bil på Le Mans med fuld besætning af danske kørere. Hurtigste mand var Mikkel Mac, men også Christina Nielsen, der deltog som første danske kvindelige kører, var hurtig og stabil.
De er begge prof-kørere, og derfor gik den største ære til Johnny Laursen, der som lavest rangerede kører af de tre præsterede meget flotte tider og var stærkt med til at sikre en sjetteplads i GT Am-klassen trods tekniske problemer i løbet.
Ford vandt over Ferrari
GT-Pro klassen skulle være en kamp mellem Corvette, Aston Martin, Porsche, Ferrari og årets nye udfordrer Ford GT. Men fra Le Mans startede viste både Ford og Ferrari, der begge kom med helt nye racerbiler, at de var i særklasse hurtigst, og derfor stod kampen om sejren mellem Ford og Ferrari.
Og ligesom for 50 år siden var det Ford GT, der kom først over stregen. Dog lagde begge teams protester mod hinanden efter løbet, så resultatet kan få et efterspil.
Danske GT-kvaler
De øvrige danskere i GT Pro-klassen havde alle problemer. Bedst klarede Jan Struves Young Driver Aston Martin, hvor der var to danske kørere på: Nicky Thiim og Marco Sørensen. Thiim viser en lovende udvikling, der snart bør give en fabrikskontrakt hos de helt store mærker.
Jan Magnussen kom ind på en syvende plads, men Corvetten var bare for langsom. Sidste dansker i GT Pro-klassen er Michael Christensen, der er fabrikskører for Porsche. Det unge danske stjernefrø kom ind på ottendeplads i sin 911, der havde problemer undervejs.
Resultatet af 24 timers Le Mans 2016:
1. Porsche Team #2 384 omgange2. Toyota Gazoo Racing #06 381 omgange
3. Audi Sport Team Joest #08 372 omgange
LM GT Pro:
1. Ford GT #68 340 omgange
2. Ferrari 488 #82 340 omgange
3. Ford GT #69 340 omgange
4. Ford GT # 66 339 omgange
5. Aston Martin Vantage #95 338 omgange (Nicki Thiim og Marco Sørensen)
6. Aston Martin Vantage #97 337 omgange
7. Corvette #63 336 omgange (Jan Magnussen)
8. Porsche 911 RSR #77 329 omgange (Michael Christensen)
LM GT Am:
1. Ferrari 458 Italia #62 331 omgange
2. Ferrari 458 Italia #83 331 omgange
3. Porsche 911 RSR #88 330 omgange (David Heinemeier Hansson)
6. Ferrari 458 Italia #60 319 omgange (Johnny Laursen, Mikkel Mac og Christina Nielsen)