Plan om ny tunnel til Sverige

Det skal undersøges grundigt, om det giver mening at anlægge tunnel mellem Helsingør og Helsingborg. Den danske transportminister tror mest på en ren vejforbindelse.

En tidligere screening af fast HH-forbindelse. Her er der tre forbindelser: bil, persontog og godstog.
Trafik

Måske kommer der en dag en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Projektet, der længe har haft høj prioritet i den nordlige del af Skåne, får nu også opbakning fra den danske regering.

Transportministeriet og svenske myndigheder går nemlig i gang med en strategisk analyse af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

Ser både på vej og skinner

Analysen omfatter både en ren vejforbindelse og en vej- og baneforbindelse for persontog.

I tidligere svenske forslag har der også været en særskilt tunnel til godstog.

Betales af brugerne

Udgangspunktet for den dansk-svenske analyse er, at en fast forbindelse i den nordlige del af Øresund skal betales af brugerne. Det gælder også eventuelt nødvendige udvidelser af infrastrukturen på land.

Ring 5, en motor- eller motortrafikvej længere fra København end Ring 4, er ikke en forudsætning for en fast HH-forbindelse og indgår ikke i undersøgelsen.

- Det tegner til, at der er gode muligheder for at bygge og finansiere en fast HH-forbindelse med brugerbetaling, som man kender det fra Storebælt og Øresund. Det skal vi nu have undersøgt nærmere i en strategisk analyse sammen med svenskerne, siger transportminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Tre års undersøgelse

Han er især interesseret i en ren vejforbindelse:

- Der er især gode perspektiver i en ren vejforbindelse, som ser ud til at have en solid business case. Efter svensk ønske undersøger vi også en baneforbindelse for persontog.

Det forventes at tage tre år at gennemføre den strategiske analyse, der især skal se på økonomien i en fast forbindelse.