Renault vil fordoble el-rækkevidde

Om fem år vil Renaults elbiler kunne køre officielt 430 km på en opladning, siger mærket. Den reelle rækkevidde vil nå op omkring 300 km.

Renault Zoe lægger ud med en forbedring på officielt 30 km.
Nyt om biler

- Rækkevidden på en opladning bliver fordoblet, og det sker ret hurtigt. Hurtigere end vi havde forventet.

Renaults øverste miljøchef Jean-Philippe Hermine bebuder en fordobling af elbilers rækkevidde på fem år. Fotos: Renault
Renaults øverste miljøchef Jean-Philippe Hermine bebuder en fordobling af elbilers rækkevidde på fem år. Fotos: Renault
Sådan lyder den overraskende melding fra den øverste chef for Renaults strategiske miljøplanlægning, hvor elbiler hører under, Jean-Philippe Hermine.

- Det meste vil ske i ét hug, når nye batterier kommer i elbilerne. Mere kan jeg ikke oplyse nu, siger miljøchefen ti et interview med Motor.

430 km i 2020

I Renaults tilfælde indtræffer det skifte tilsyneladende ved et generationsskifte omkring 2020.

Den reelle rækkevidde på en opladning vil komme op på ca. 300 km. Det officielle normtal vil nok blive omkring 430 km.

Men selv om det meste vil komme på en gang, sker der allerede en vis forbedring, når en optimeret Zoe kommer på markedet til sommer. Den officielle rækkevidde er forbedret fra 210 til 240 km.

Ny motor hjælper nu og her

En ny elmotor udviklet og produceret af Renault selv giver Zoe 30 km ekstra rækkevidde efter normen. Motoren er også 25 mindre end hidtil.
En ny elmotor udviklet og produceret af Renault selv giver Zoe 30 km ekstra rækkevidde efter normen. Motoren er også 25 mindre end hidtil.
Det er primært opnået ved at give bilen en helt ny, Renault-udviklet elmotor. Ydelsen er den samme som hidtil, men motoren er mere effektiv og fylder samtidig 25 procent mindre.

Samtidig er der kommet en ny og langt mere effektiv indbygget lader. Opladningen fra almindeligt stik og med 11 kW ladning vil gå hurtigere end i dag, og energispildet vil være markant mindre.

Til gengæld kan laderen ikke længere klare superhurtig ladning med 43 kW. Derfor fortsætter den nuværende model med Continental-motor af hensyn til virksomheder og kommuner, der kan have brug for denne mulighed.   

I det hele taget er der basis for optimering af motor og drivline samt bilens øvrige energiforbrug foruden optimering af lys, kabler mm af elbiler siger miljøchefen.

Større salg er vejen til billigere elbiler

Hvad skal der til, for at elbilerne bliver billigere?

- Volumen skal op, lyder det kontante svar.

- Vi producerer vel 50 gange så mange biler med forbrændingsmotor som med elmotor. Og vi er i en branche, hvor det handler om masseproduktion, siger Jean-Philippe Hermine.

Når batterierne bliver billigere at fremstille, kan det bruges til to ting, siger miljøchefen: Elbilerne kan få længere rækkevidde eller de kan blive billigere.

- I første omgang tror vi, at det bliver længere rækkevidde, siger han.

Arbejder på opladningshybrid

Inden en ny generation elbiler kommer fra Renault, vil mærket lancere en eller flere opladningshybrider. Det kan ske i 2018.

Renaults opladningshybrider udvikles sammen med partnere Nissan, bekræfter Hermine. Nissan får altså også denne teknologi.