Volvos vision: Bilen parkerer helt selv

Hop ud af bilen og lad den selv drage ud for at finde et sted at parkere. Det er en vision, Volvo tror, kan blive virkelighed sidst i dette årti. Motor har set teknikken virke - men i beskyttede omgivelser.

Med en smartphone kan Volvo'en blive bedt om at køre hen og parkere - eller om at komme og hente ejeren.
Nyt om biler

Kør helt hen til lufthavnsterminalen, tag bagagen og bed bilen om selv at finde et passende sted at parkere. Eller gør det samme foran det megastore indkøbscenter.

Så bekvem kan fremtiden blive, hvis Volvos vision og – helt konkrete udviklingsarbejde – bliver til virkelighed: At biler fuldautomatisk kan forlade deres ejer, finde en ledig p-bås og selv parkere på pladsen. Og ikke mindst: komme tilbage og samle ejeren op et passende sted, når hun eller han beder om det.

Forsøgsbilen kører fint rundt på en stor parkeringsplads med ni km i timen, mens den passer på andre biler og fodgængere og leder efter en ledig bås.
Forsøgsbilen kører fint rundt på en stor parkeringsplads med ni km i timen, mens den passer på andre biler og fodgængere og leder efter en ledig bås.

Vision til efter 2015

Den bekvemme fremtidsmusik indgår i udviklingen af Volvos kommende modelgeneration med den tekniske betegnelse SPA, og som kommer på markedet i 2015. Den fuldautomatiske parkering vil dog først være klar flere år senere.

Men teknikken virker allerede nu, kan Motor bevidne efter at have overværet flere demonstrationer på en testbane i Sverige.

Bilen styres fra telefonen

Betjeningen af autoparkeringen sker via en smartphone - på samme måde som man allerede i dag kan låse eller låse en Volvo op, tjekke brændstofbeholdningen eller starte kabinevarmeren.
Betjeningen af autoparkeringen sker via en smartphone - på samme måde som man allerede i dag kan låse eller låse en Volvo op, tjekke brændstofbeholdningen eller starte kabinevarmeren.

Med tryk på en knap på en smartphone lunter bilen væk med ca. otte km i timen, kigger til højre og venstre på parkeringspladsen indtil den finder en ledig plads, bakker ind og stopper.

Når en anden bil kører ud fra en p-bås, eller et barn kommer drønende på skateboard, stopper Volvo’en og venter på, at konflikten er overstået og forsætter derefter.

- Vores udvikling er baseret på selvkørende biler, der sikkert kan færdes i områder, hvor der også er ikke-automatiske biler og bløde trafikanter, fortæller sikkerhedschef hos Volvo Cars, Thomas Broberg.

Langt fra testbane til virkelighed

Selv om teknikken nu fungerer på en testbane, er der lang vej til, at funktionen kan bestilles til en ny bil. Dels skal den være fuldstændig sikker og pålidelig under alle forhold, dels skal der først være særlig infrastruktur på plads.

Den selvparkerende bil kan nemlig ikke i en realistisk fremtid klare sig hvor som helst i trafikken. Det skal være på egentlige parkeringspladser og i parkeringshuse, hvor der er aktuelle data om ledige p-pladser. Volvo vil ikke risikere, at bilen kører rundt i timevis, fordi der ikke er en ledig bås.
 

Volvo-ingeniør Mikael Thor viser, hvor nogle af bilens mange sensorer sidder. Her på hjørnet er det en ultralyd-sensor, som allerede i dag bruges til parkeringshjælp.
Volvo-ingeniør Mikael Thor viser, hvor nogle af bilens mange sensorer sidder. Her på hjørnet er det en ultralyd-sensor, som allerede i dag bruges til parkeringshjælp.

Desuden skal der helst etableres egentlige afsætnings- og opsamlingspladser, hvor bil og fører kan mødes – f.eks. lige foran indgangen til lufthavnen. Og den slags kommer først, når flere bilproducenter er klar med teknikken.

Der er også en lang række juridiske aspekter, der skal være styr på. Det gælder selve lovligheden af at have selvkørende biler. Og hvem har ansvaret?

- Når føreren har forladt bilen, kan han eller hun næppe gøres ansvarlig, hvis der skulle ske noget, mens bilen kører af sig selv. Det må jo nok være Volvo i dette tilfælde, vurderer den ingeniør, der står for den tekniske udvikling, Mikael Thor, over for Motor.

Sensorer findes i bilerne i dag

Bagagerummet i forsøgs-Volvo'en er fyldt med teknik, men i en produktionsudgave vil det ikke være noget problem at pakke det hele ned i en chip.
Bagagerummet i forsøgs-Volvo'en er fyldt med teknik, men i en produktionsudgave vil det ikke være noget problem at pakke det hele ned i en chip.

Teknikken i bilen baserer sig på en lang række sensorer, bl.a. laser, kamera og radar, men den slags findes allerede i dag Volvo’er, hvor de bruges til parkeringshjælp, automatisk nødbremsning og advarsel mod biler i de blinde vinkler.

Volvos forsøgsbil har desuden ”shift-by-wire” – et fuldelektronisk gearskifte, der bl.a. gør det muligt, at bilen selv kan skifte mellem første gear og bakgear.

At dette ”shift-by-wire” indgår i den nye SPA-platform, vil Volvo ikke bekræfte, men hvis det ikke i det mindste bliver et tilvalg senere, giver Volvos eksperiment med autoparkering ikke megen mening.

Kinesisk bilmærke har - måske - teknikken

Selv om fuldautomatisk parkering stadig er fremtidsmusik hos Volvo og andre, har det kinesiske bilmærke BYD sidste år lanceret en bil, der angiveligt har muligheden.

Kinesiske BYD præsenterede i april sidste år den selv-parkerende bil. Angiveligt kom teknikken til salg i efteråret.
Kinesiske BYD præsenterede i april sidste år den selv-parkerende bil. Angiveligt kom teknikken til salg i efteråret.

Reklamerne viser f.eks. en BYD, der i silende regnvejr selv kører hen foran teatrets indgang og samler sine ejere op. Det er uvist, om teknikken rent faktisk kan købes, og hvad den i praksis er i stand til.