Bilister kan føle sig endnu mere sikre i fremtiden. Inden for de næste fem år skal alle nye biler være udstyret med sikkerhedsudstyret Ecall, der automatisk ringer til en alarmcentral, hvis bilen udsættes for en ulykke, hvor mindst en airbag udløses.
Hvis føreren eller andre er ved bevidsthed og kan bevæge sig, kan de ombordværende selv foretage opkaldet ved tryk på bilens SOS-knap og derefter tale med alarmcentralen. Centralen ved allerede, præcis hvor ulykken er sket, hvilken bilmodel, der er tale om mm.
Obligatorisk i alle nye biler fra 2018
EU (ministerrådet) har nu besluttet, at Ecall skal være standardudstyr på alle nye biler, der indregistreres i EU fra 2018.
Mange biler vil få det tidligere, men 2018 er sidste frist. Adskillige bilmærker, bl.a. Volvo, Citroën og BMW, tilbyder teknologien i dag, hvor alarmopkaldet går til en privat operatør.
Frem mod 2018 skal alle EU-lande have teknikken og organisationen klar, så e112-opkaldet går til en af sædvanlige alarmcentraler.
Liv er unødigt gået tabt
De europæiske bilklubbers organisation, som FDM er medlem af, er tilfreds med, at sikkerhedssystemet kommer i alle biler, men kritiserer, at det kommer så sent.
- Hvis den afgørende beslutning var taget for så længe siden som i 2010, kunne Ecall allerede nu rede 2.500 liv årligt på Europas veje, siger formanden for den europæiske del af FIA, Thierry Willemarck.
Bilerne kan kommunikere
Indførslen af Ecall vil samtidig betyde, at bilerne i højere grad kommer på nettet, da Ecall-boksen består af en GPS-modtager til positionsbestemmelse, og et simkort/radioenhed, så bilen kan kommunikere via telenettet.
Den kommunikation kan benyttes til alle mulige serviceydelser, f.eks. direkte opkald til værksted eller vejhjælp og automatisk videresendelse af bilens ”sundhedstilstand”.
"Sørg for frit valg for bilisterne"
FIA kommer med en kraftig opfordring til EU-Kommissionen om at sørge for, at bilisterne får frit valg med disse online-tjenester, så bilejerne ikke bliver bundet til f.eks. et bestemt værksted eller vejhjælpstjeneste.
Det er endnu uklart, hvad Ecall-udstyret kommer til at koste for bilkøberne. Selv boksen med GPS-modtager og GPRS-model (telefon) vil formentlig falde til under 100 euro (750 kr.) Dertil kan danske bilister så lægge 180 procent i registreringsafgift på sikkerhedsudstyret, sådan som afgiftssystemer ser ud nu.
Endelig kan der blive tale om udgiften til et dataabonnement, der evt. kan være med i bilens pris de første år.