Volvos miljøbil koster en million

Verdens højeste afgifter på Volvos mest miljøvenlige bil, V60 Plug-in, gør den nye opladningshybrid V60 næsten usælgelig i Danmark.

Volvo V60 Plug-in ser udefra helt ud som en almindelig V60’er.
Nyt om biler

Der er uendeligt langt mellem indholdet i regeringens skåltaler om klimapolitik og ambitioner indenfor grøn teknologi, og så den barske virkelighed der møder de danske bilister.

Fra knapper på instrumentbordet kan man selv bestemme, om man vil køre på el eller diesel. Derved kan eldriften gemmes til man kører i byområder.
Fra knapper på instrumentbordet kan man selv bestemme, om man vil køre på el eller diesel. Derved kan eldriften gemmes til man kører i byområder.
Med en afgift på over 550.000 kroner bliver Volvos mest miljøvenlige bil nogensinde en sjælden gæst på de danske veje. Prisen lander samlet set på 1.003.580 kroner.

El og diesel

Det er den nye udgave af Volvo V60, der er tale om. Det er en såkaldt opladningshybrid, hvor en elmotor arbejder sammen med en dieselmotor om at drive bilen frem.

De første mange km foregår på ren el, og skal man køre længere end batteriet giver mulighed for, starter en dieselmotor, og den giver mulighed for, at man kan fortsætte kørslen i over 1.000 km.

Produktion begynder til efteråret

Den nye Volvo V60 Plug-in, som er bilens officielle navn, går i produktion til efteråret 2012, og allerede inden årets udgang får de første danske kunder mulighed for at få bilen leveret, hvis der ellers er kunder, der kan få sig selv til at udskrive en så stor check.

Det er enkelt at køre i opladningshybrider. Der er altid automatgear, og et stort display erstatter speedometeret, så der løbende kan vises informationer om rækkevidde etc.
Det er enkelt at køre i opladningshybrider. Der er altid automatgear, og et stort display erstatter speedometeret, så der løbende kan vises informationer om rækkevidde etc.
Volvo V60 plug-in er en blanding mellem en elbil og en dieseldrevet bil. Den kan køre op til 50 km på ren el ved hjælp af en elmotor med 70 hk, der trækker på baghjulene.

215 dieselheste

 Dieselmotoren er en femcylindret sag med 215 hk, der arbejder sammen med en sekstrins automatgearkasse, der trækker på forhjulene. Man kan fra førerpladsen vælge, om man vil begynde kørslen på el eller diesel, og det giver mulighed for at gemme eldriften til man f.eks. ankommer til destinationen i et byområde, hvor det ikke er tilladt at køre med traditionelle biler.

Målt efter den europæiske norm for opladningshybrider kan V60 Plug-in køre 52,6 km pr. liter, og det giver et CO2-udslip på bare 49 gram pr. km – det samme som Opel Ampera, der er en tilsvarende opladningshybrid – dog baseret på en kombination af el og en benzinmotor.

Volvo V60 Plug-in kan lades op på 4,5 timer fra en normal stikkontakt og på tre timer, hvis man har adgang til et strømudtag med 16 ampere.