København skal have flere handelsgader, hvor biltrafikken begrænses til fordel for fodgængere, cyklende og den kollektive trafik. Det er budskabet fra teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal.
Forbilledet er Nørrebrogade, der siden 2008 på strækningen fra Jagtvej til Dronning Louises Bro har været lukket for privat biltrafik. Det har givet ekstra plads til både den kollektive transport og cyklisterne. Desværre har det samtidig haft en forværrende effekt på trafiksituationen på Nørrebro, hvor trængslen er massiv ude i de omkringliggende gader.
Blandt andet derfor er FDM meget skeptisk overfor kommunens planer om at udvide fænomenet strøggader til andre vigtige hovedfærdselsårer i København, idet kommunens planer i realiteten vil betyde, at en række vigtige veje i praksis lukkes. Teknik- og miljøborgmesteren har konkret nævnt Amagerbro- og Østerbrogade, Valby Langgade, Ndr. Frihavnsgade og Frederikssundsvej som mulige fremtidige bilfrie handelsgader.
Vent på trængselskommissionen
I kølvandet på at regeringen droppede betalingsringen i København, blev der nedsat en Trængselskommission, som netop skal se på mobiliteten i hovedstadsområdet. I det lys er det tankevækkende, at Københavns kommune ikke har tid til at vente på kommissionens anbefalinger – en kommission, der trods alt er resultatet af et flertal i Folketinget. Spørgsmålet er derfor, om borgmesterens planer reelt handler om at skabe en fysisk trængselsring i form af ufremkommelige veje, nu hvor betalingsringen er faldet til jorden og inden Trængselskommissionen er færdig med sit arbejde.
FDM vil imidlertid stærkt opfordre Københavns kommune til at afvente Trængselskommissionen, ikke mindst i lyset af at en løsning af trængselsproblemerne i København hænger nøje sammen med mobilitetsløsningerne i hele hovedstadsområdet. Den konstruktive vej er at give bilisterne et alternativ til at tage bilen hele vejen ind i byen, hvorimod den destruktive løsning er at lukke gaderne. København er naturligvis i sin gode ret til at indrette byen til sine borgere, men København er også landets hovedstad. Det giver særlige forpligtigelser for tilgængeligheden.
Det er FDMs opfattelse, at det må være muligt at skabe flere strøggader uden at mindske bilisternes mobilitet. Med lidt god vilje er der plads til os alle.