Rumlestriber, fartkontrol og sikre biler

Der er mange måder, alvorlige ulykker på landeveje kan undgås på. Havarikommissionen for Vejtrafikulykker han en sværm af anbefalinger klar. Der er både pisk, oplysning og teknik i posen.

Mange ulykker på landeveje er frontalkollissioner.
Trafik

Efter at have dybdeanalyseret 30 alvorlige ulykker på landeveje, er Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, HVU, klar med mange anbefalinger til politikere og andre eksperter.

Da mange af landevejsulykkerne er frontalkollisioner, vil det være ønskeligt med en slags midterautoværn. Men i en erkendelse af at det er dyrt og omstændeligt anbefaler HVU, at vejmyndighederne fortsætter med at etablere rumleriller på landevejene.

Mere fartkontrol

De høje hastigheder betyder rigtig meget for, at ulykkerne sker, og at de bliver så alvorlige. Derfor anbefaler HVU en mere omfattende politikontrol, både med synligt politi og med automatisk fartkontrol på strækninger og ved kryds, hvor for høj hastighed er et særligt problem.

Men også vejmyndighederne – kommuner og Vejdirektoratet – skal gøre noget. Nogle af ulykkerne skyldes ”uhensigtsmæssig” vejudformning. Der er steder, hvor vejudformningen ikke giver trafikanterne den optimale støtte til at vælge rigtig hastighed eller til at orientere sig.

Bedre sammenhæng med fartgrænser og virkelighed

HVU anbefaler bl.a., at skabes bedre overensstemmelse mellem den anbefalede hastighed og trafikantens opfattelse af det korrekte hastighedsvalg.

HVU anbefaler desuden, at der skal ses på, om sidearealer, oversigt og manglende vejbelysning gør orienteringen vanskelig, og der skal ses på, om omgivelserne til vejen er udformet sikkert. Herunder vurderes sidearealer, kantbaner, grøfter, skrænter samt længden og afslutningen af autoværnene.

Sikkerhedsudstyr skal gøres billigere

Sikkerhedsudstyr skal udbredes gennem bl.a. afgiftslettelse. Det gælder bl.a. ”afstandsassistent”, der registrerer for kort afstand til forankørende og griber ind, ”søvndetektor”, der advarer trafikanter, som er ved at døse hen, ”vognbaneassistent”, der advarer, når vejstriberne overskrides, alkohollås, der forhindrer spirituskørsel, selehusker, der får de sidste til også at bruge sele samt elektronisk hastighedsbegrænsning, så bilen ikke kan overskride hastighedsgrænsen.

HVU understreger, at det er vigtigt at fastholde ”incitamentet”, så antiudskridningssystemet ESC ikke forsvinder fra nye biler, hvis der sker en væsentlig prisstigning.

Oplysning om dæk og føre

Havarikommissionen anbefaler også, at trafikanterne får større bevidsthed om sammenhængen mellem dæk, føre og sikkerhed. Myndighederne bør komme med en klar udmelding om, hvornår trafikanter skal undlade at køre ud i glat føre, når bilen ikke har vinterdæk.

Der skal sættes fokus på de signaler, en bilist kan reagere på, inden han eller hun falder i søvn. Og der skal komme nogle officielle svar på, hvad der er den korrekte reaktion, hvis man har en direkte modkørende i sin egen vognbane.

Trafikanterne skal få en bedre forståelse af fartgrænserne og for det rigtige hastighedsvalg i forhold til vejr, føre og trafiksituation. HVU anbefaler, at myndighederne arbejder med at definere, hvad der er den rigtige fart under vanskelige forhold, og kommunikerer det på en forståelig måde.

HVU anbefaler desuden, at der gennemføres kampagner omkring øget opmærksomhed og bedre orientering, særligt i kryds.