Bilsalget 2012: FDM er ikke uenig med skatteministeren

Bilsalget 2012: FDM er ikke uenig med skatteministeren

Regeringen har nedjusteret forventningerne til indtægterne fra registreringsafgifterne med 1,8 mia. kroner i 2012
Bilist

I flere medier (10. januar 2012) er skatteminister Thor Möger Pedersen citeret for, at han er uenig med FDM i, at den bebudede omlægning af bilafgifterne i løbet af 2012 vil give færre penge i statskassen. Det er ikke en uenighed, som FDM kan genkende.

Baggrunden for historien er, at regeringen har nedjusteret forventningerne til indtægterne fra registreringsafgifterne for 2012, med 1,8 mia. kr. Den nuværende regering overtog den gamle regerings prognose, idet forventningen var, at der ville blive solgt 173.000 nye biler i 2012. Dette salg forventedes at indbringe statskassen 16,8 mia. kr. i registreringsafgifter. Det er dette tal, som Skatteministeriet nu har nedjusteret til 15 mia. kr.

Efter et rekordstort bilsalg i 2011 med knap 170.000 nyregistrerede personbiler er der nu bred enighed om, at 2012 bliver et langt vanskeligere år for bilsalget. Branchen forventer et salg mellem 130.000 og 140.000 nye biler for 2012. Det er altså et godt stykke under den nuværende og tidligere regerings gæt på 173.000 solgte biler, som så skulle slå salgsrekorden for andet år i træk.

Når FDM forventer færre penge fra registreringsafgifter i 2012, skyldes det tre forhold. Den fortsatte økonomiske usikkerhed, at leasing- og demobiler fortsat bidrager relativt lidt til statskassen, og at efterårets snak om afgiftsændringer har gjort mange bilkøbere usikre. Det er FDMs erfaring, at bebudede afgiftsomlægninger påvirker forbrugernes købelyst, indtil usikkerheden forsvinder. I det lys vil FDM opfordre regeringen til hurtigst muligt at skabe klarhed om bilafgifterne.

Det er behov for en grundlæggende omlægning af bilafgifterne, så det bliver billigere at købe en miljøvenlig bil. FDM så gerne, at registreringsafgifterne bliver omlagt fra den nuværende værdibaseret afgift til en teknisk afgift baseret på bilens miljø- og sikkerhedsegenskaber. Hvis afgiften samtidig gøres løbende kan man også gøre beskatningen af bilen klar til intelligente kørselsafgifter, f.eks. i form af GPS-baseret road pricing. Dermed kan beskatningen gøres afhængig af brugen og ikke blot værdien af bilen.