Samtidig med at Københavns Kommune fik sine 15 Hyundai-brintbiler, blev Københavns eneste og Danmarks anden brinttankstation genindviet.

Den nye tank er helt ny og lever op til den nye globale standard, som bl.a. betyder, at den kan fylde biler med et tryk på 700 bar. Den gamle klarede 350 bar.
Brinten fremstilles på stedet
En markant forskel er desuden, at mens brinten tidligere blev kørt til stedet med tankbil, bliver den ny fremstillet på stedet ved hjælp af elektrolyse – det vil sige at brinten skabes ved at spalte vand til brint og ilt ved hjælp af elektricitet.
Tankanlægget er leveret af danske H2Logic, der specialiserer sig i brintteknologi. Indtil videre er firmaet med i det selskab, som står for driften og er også med til at finansiere anlægget.
Flere tanke næste år i København, Vejle og Aalborg
H2Logic håber, at en god ”show case” på hjemmemarkedet kan bane vejen for ordrer fra andre lande.
Tankselskabet vil i løbet af 2014 opsætte yderligere to brinttanke i København som en ved Vejle og en ved Aalborg.
I forvejen findes der en offentlig tilgængelig tankstation i Holstebro.
Mål om 10-15 stationer
Frem til 2015 er der desuden planer om brintstationer ved Aarhus, Herning, Odense, Esbjerg og Ringsted.
Den såkaldte CAR 100-brinttank fra H2Logic, som nu er i drift i København, kan installeres på blot 48 timer, når alle tilladelser er på plads. Tanken er indbygget i en container, som anbringes ved hjælp af en lastbil. Derefter skal der tilsluttes strøm og vand.