Det vil tage lang tid at få bygget vejen, men nu er den tyske forbundsregering og de to berørte delstater blevet enige: Østersømotorvejen A20 forlænges mod vest, så der skabes en helt ny forbindelse nord om både Hamborg og Bremen.
Transportminister Peter Ramsauer og delstaterne Slesvig-Holsten og Niedersachsen har indgået aftale om at anlægge A20 på en 200 km lang strækning fra Lübeck i nordøst, nord om Hamborg og Bremen og ned til Oldenburg nær den hollandske grænse.
Nemmere til Holland, Belgien og Paris
Når vejen, eller blot dele af den, er færdig, får danske bilister fra især Jylland væsentlig bedre forbindelse mod det nordvestligste Tyskland, Holland, Belgien og videre mod Paris.
Den nye "omfartsvej" nord om Hamborg og Bremen betyder, at man kan undgå den kronisk forstoppede Elbtunnel. Og skal man i fremtiden alligevel stik syd på ad A7 gennem Hamborg, vil den nye vej aflaste A7 og Elbtunnelen.
To nye tunneller
Det gigantiske vejbyggeri indebærer bl.a., at der skal anlægges en ny Elbtunnel ude mod vest samt en tunnel under floden Weser ved Bremen.
Først etape går i gang i år og bliver en strækning nærmest Lübeck – på begge sider af A21.
Lang vej endnu
Men selv om der nu er principiel enighed om at anlægge hele A20, er finansieringen for hele vejen ikke på plads. Der vil formentlig gå noget mere end ti år, før projektet er gennemført.
Østersømotorvejen A20 blev anlagt fra den polske grænse til Lübeck som en del af det tyske genforeningsprojekt. Hele den oprindelig planlagte strækning på 340 km er i brug.