En ud af tre ulykker er ifølge Volvo erkarakteriseret ved, at bilen kører af vejen i et solouheld. Sådanne ulykker ender ofte uden de store vandrette accelerationer som ved en frontalkollision, men til gengæld optræder der ofte lodrette accelerationer som følge af bilens kørsel hen over grøft og marker.
Netop de lodrette kræfter kan i mange tilfælde medføre skader på rygsøjlen med efterfølgende risiko for lammelse. Det er den risiko, et nyudviklet Volvo-sæde skal mindske.Verdenspremiere i ny Volvo XC90
Det nye sæde er netop præsenteret for motorjournalister fra hele verden i forbindelse med en demonstration af den nye testmetode. Med testdukker og kameraer ombord sendtes en ny Volvo XC90 væk fra vejen med 80 km/t. og ned i en grøft for efterfølgende at tage en lille lufttur og lande igen med et stort drøn.
De mange bevægelser vil normalt medføre store påvirkninger af rygsøjlen. Men takket være brug af en særlig sensor, kan det i løbet af brøkdele af et sekund lade sig gøre at stramme sikkerhedsselerne, puste alle relevante airbags op og endelig udløse en anordning, der lader forsæderne give sig i højden.
Det bevirker at belastningen af kroppen mindskes markant, og at rygsøjlen er helt lodret på grund af de stramme seler. En lodret rygrad har mindre risiko for at deformere, og på den måde venter Volvo at kunne mindske risikoen for alvorlige skader.
Ingen dræbte eller skadede i 2020
Sikkerhed har altid været i fokus hos Volvo, og denne nye udvidelse af fokusområdet er del af en skarpt defineret strategi, der går ud på at ingen personer skal blive dræbt eller alvorligt skadet i en ny Volvo i 2020.
Sammen med en række andre sikkerhedselementer, der får sin debut sammen med den nye XC90, er målet nu i sigte, og Volvo har allerede kunnet dokumentere, at der samlet set bliver dræbt og skadet færre mennesker pr. kørt million km i en Volvo end i gennemsnittet af de andre bilmærker.
Af samme grund bliver de nyudviklede sikkerhedssystemer standard i den nye XC90, og sikkerhed er dermed ikke noget man skal betale ekstra for, hvis man først har købt selve bilen. Alle de nye teknologier skal med tiden overføres til alle Volvos øvrige modeller.
Motor kører den nye Volvo XC90 for første gang til februar, og de første biler kommer til Danmark til sommer.
Video: Se crashtesten her