Sikkerheden ikke god nok på bagsædet

Manglende fokus fra bilproducenterne og høje danske afgifter betyder, at sikkerheden på bilens bagsæde langt fra er lige så god som på forsæderne. FDM mener, at lavere afgifter vil gavne trafiksikkerheden.

Sikkerheden ikke god nok på bagsædet
Bilist

Bagsædepassagerer har i flere tilfælde større risiko for at pådrage sig alvorlige skader ved sammenstød end dem, der sidder forrest i bilen. Det viser en ny undersøgelse af sikkerheden for bagsædepassagerer, som FDM har foretaget i samarbejde med tyske ADAC. Særligt bryst, hoved og nakke er udsatte områder, hvis man sidder bagi.

I undersøgelsen har man testet, hvordan et sammenstød påvirker bilens passagerer. Her viste særligt fraværet af de avancerede sikkerhedsseler med selestrammere og selekraftbegrænsere bagtil at have en afgørende negativ betydning. Selerne, der er standard foran i flertallet af nye biler, kan give sig ved høj belastning og dermed reducere den enorme belastning, som kroppen udsættes for ved et sammenstød. Til sammenligning er de almindelige sikkerhedsseler langt mindre fleksible, hvilket ved spidsbelastninger kan give fatale skader på kroppen og nakken.

Mange bagsædepassagerer kommer til skade

”Der har længe været fokus på at højne sikkerheden foran i biler. Helt samme opmærksomhed har man desværre ikke haft på sikkerheden på bagsæderne, hvilket testen her også viser. Det bør der laves om på. Ikke mindst fordi vi fra Tyskland ved, at hver femte bagsædepassager kommer til skade ved uheld. FDM så gerne, at eksempelvis både selestrammere og selekraftbegrænsere fremover bliver standardudstyr på bagsæderne,” siger FDM Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

Også hovedstøtterne bagtil viste sig ved testene ikke at være gode nok. Mest kritisk er det, at konstruktionen gør, at afstanden mellem hoved og hovedstøtte ofte er for stor, og ofte kan hovedstøtten ikke justeres til den rigtige højde. Resultatet er en forøget risiko for piskesmældslæsioner ved et sammenstød.

Danskere fravælger sikkerhedsudstyr pga. afgifter

Det er dog ikke kun omkring sikkerhedsseler og hovedstøtter, det halter. Undersøgelsen viste også, at sideairbags bagtil ikke findes i mange biler. I det omfang de overhovedet fås bagtil, gælder det ligesom med selestrammere og selekraftbegrænsere, at sideairbags ofte skal tilkøbes som ekstraudstyr. De høje danske afgifter får imidlertid mange danskere til at fravælge det vigtige sikkerhedsudstyr.

”Ligesom sikkerhedsselen er afgørende for sikkerheden i biler, er airbags det også. Derfor undrer det FDM, at de er afgiftsbelagt, som tilfældet er. I dag betaler man afgift af to første airbags, mens de fire næste er afgiftsfritaget. Herefter betaler man igen fuld afgift af alle øvrige airbags. I FDM har vi svært ved at se fornuften i det, og hvordan det harmonerer med ønsket om at højne trafiksikkerheden. Derfor vil vi nu rette henvendelse til skatteministeren med henblik på at få det ændret,” siger Søren W. Rasmussen.

Mens testen viste, at sikkerheden for større bagsædepassagerer kan forbedres, viste samme test dog, at sikkerheden for børn i autostole på bagsædet er god.

Klik på linket nedenfor og se, hvilket sikkerhedsudstyr de enkelte bilmærker og modeller har på bagsædet:

Oversigt over bilers sikkerhedsudstyr på bagsædet