Elektrisk alliance mellem USA og Kina

Det nye amerikanske bilfirma Detroit Electric skal hjælpe kinesiske Geely med at bygge elbiler.

Detroit Electric SP.01 erbaseret på Lotus Elise. Elbilen går i produktion senere i år.
Nyt om biler

En ny – og usædvanlig - alliance er dukket op i bilernes globale rodebutik. Det er nystartede Detroit Electric der kobler kablerne sammen med den mellemstore kinesiske bilproducent Geely.

Geely EC7 vil i første kvartal 2014 komme i en eldrevet udgave med teknik fra Detroit Electric.
Geely EC7 vil i første kvartal 2014 komme i en eldrevet udgave med teknik fra Detroit Electric.
Detroit Electric genopstod officielt 19. marts i år, efter at elbilfirmaets første epoke sluttede i 1939 efter 22 år og 13.000 elektriske biler.

Elektrisk udgave af Lotus

Det nye Detroit Electric vil næsten som Tesla bygge elbiler på basis af Lotus Elise. De første produktionseksemplarer skal efter planen rulle ud af samlehallen i Michigan, USA til august.

Men Detroit Electric vil også sælge ud af sin – formentlig sparsomme – knowhow.

I forbindelse med bilmessen i Shanghai kom det frem, at det amerikanske firma skal hjælpe den mellemstore kinesiske bilproducent Geely med at bygge elbiler.

160 eller 260 km på strøm

Planerne er meget konkrete: Elbilen bliver en eldreven version af den mellemstore sedan, Emgrand EC7. Elbilen vil blive tilbudt i to versioner: én med en officiel rækkevidde på 160 km og én med strøm til 260 km.

Produktionen skal begynde om et år, og det er ambitionen på et tidspunkt at producere 30.000 styks årligt.

Geely kunne også have fået hjælp hos Volvo, som har samme ejer som Geely. Volvo sælger ikke rene elbiler, men har forsket meget og afprøvet eldrevne biler. Senest har Volvo forbedret C30-prototyperne.

Elbiler sælger skidt i Kina

Daimler og BYD lancerede deres fælles elbilmærke Denza for et år siden. Produktionen er ikke begyndt endnu.
Daimler og BYD lancerede deres fælles elbilmærke Denza for et år siden. Produktionen er ikke begyndt endnu.
Elbiler har indtil videre fået en lige så kold, kommerciel velkomst i Kina som stort set alle andre steder, men de kinesiske myndigheder er ved at stille krav om en ret stor andel elektriske biler.

Det har bl.a. fået Daimler/Mercedes til i Kina at skabe et rent elbilmærke, Denza, sammen med BYD, og BMW er ved at gøre det samme med sin kinesiske partner, Brilliance. Her er det nye bilmærke døbt Zinoro.