En ny – og usædvanlig - alliance er dukket op i bilernes globale rodebutik. Det er nystartede Detroit Electric der kobler kablerne sammen med den mellemstore kinesiske bilproducent Geely.

Elektrisk udgave af Lotus
Det nye Detroit Electric vil næsten som Tesla bygge elbiler på basis af Lotus Elise. De første produktionseksemplarer skal efter planen rulle ud af samlehallen i Michigan, USA til august.
Men Detroit Electric vil også sælge ud af sin – formentlig sparsomme – knowhow.
I forbindelse med bilmessen i Shanghai kom det frem, at det amerikanske firma skal hjælpe den mellemstore kinesiske bilproducent Geely med at bygge elbiler.
160 eller 260 km på strøm
Planerne er meget konkrete: Elbilen bliver en eldreven version af den mellemstore sedan, Emgrand EC7. Elbilen vil blive tilbudt i to versioner: én med en officiel rækkevidde på 160 km og én med strøm til 260 km.
Produktionen skal begynde om et år, og det er ambitionen på et tidspunkt at producere 30.000 styks årligt.
Geely kunne også have fået hjælp hos Volvo, som har samme ejer som Geely. Volvo sælger ikke rene elbiler, men har forsket meget og afprøvet eldrevne biler. Senest har Volvo forbedret C30-prototyperne.
Elbiler sælger skidt i Kina

Det har bl.a. fået Daimler/Mercedes til i Kina at skabe et rent elbilmærke, Denza, sammen med BYD, og BMW er ved at gøre det samme med sin kinesiske partner, Brilliance. Her er det nye bilmærke døbt Zinoro.