Tyskland vedtager vejskat fra 2016

Udenlandske bilister skal fra næste år betale for at køre på de tyske motor- og statsveje. FDM frygter, at vejskatten breder sig til andre EU-lande.

Udenlandske bilister skal fra 2016 betale for at køre på den tyske Autobahn
Trafik

Trods interne protester, massiv modstand fra EU-landene og stor usikkerhed om provenuet, vedtog et flertal i den tyske Bundestag fredag at indføre vejskat. Skatten pålægges fra 2016 alle bilister på de tyske motorveje og statsveje, men rammer reelt kun udenlandske bilister, da tyske statsborgere får skatten refunderet.

Dermed synes der at være sat et foreløbigt punktum i sagen om den såkaldte Pkw Maut, der flere gange har truet med at splitte den tyske koalitionsregering. Af de tre partier stod det bayerske CSU nemlig alene med forslaget om at indføre en vejskat for udenlandske bilister - og således lade borgere fra andre lande betale for vedligeholdelse af vejene i Tyskland.

Lavt provenu, stort bureaukrati

Efter planen, skal den tyske vejskat opkræves via en vignette. Prisen vil afhænge af bilens miljømæssige egenskaber ud fra de såkaldte euronormer og kommer til at ligge i omegnen af henholdsvis 10 euro for ti dage, 20 euro for to måneder og op til 130 euro for et helt år.

Men på trods af den høje skat og de mange udenlandske bilister, forventes overskuddet fra vignetten alligevel at blive beskedent. Oprindelig mente den tyske regering, at skatten ville indbringe 700 mio. euro om året, men nye beregninger fra det tyske Transportministerium har vist, at provenuet blandt andet på grund af store administrative omkostninger højst sandsynlig kun bliver det halve. Beregninger fra blandt andre FDMs tyske søsterklub ADAC har endda vist et endnu lavere provenu, og at vejskatten i sidste ende ligefrem kan blive en samfundsøkonomisk omkostning.

Protest over forslaget

Det er dog ikke kun i Tyskland, ’Maut’en’ har mødt modstand. Forslaget er fra starten blevet mødt med store protester fra de omkringliggende EU-lande, som mener, det er i strid med EU-lovgivningen, at kun udenlandske bilister beskattes. Blandt de skarpeste kritikere af forslaget har været både Holland og Østrig samt EU-Kommissionen, men også den danske regering udtrykt skepsis.

Ligeledes har de Europæiske bilklubber protesteret over de tyske vejskatteplaner. Med den hollandske bilklub ANWB og FDM i spidsen, har bilklubberne blandt andet indsamlet underskrifter fra utilfredse medlemmer, som klager over, at den tyske regering vil forskelsbehandle bilisterne i EU.

Frygter dominoeffekt

Klubberne frygter desuden, at en tysk vejskat vil sætte gang i en lavine af vejskatter rundt om i EU samtidig med, at vejskatterne reelt ikke genererer overskud til infrastruktur men snarere kommer til at gå til de forskellige landes slunkne statskasser. Frygten er, at bilisterne endnu engang må holde for, når landende mangler penge.

Efter fredagens vedtagelse er det nu op til EU-Kommissionen at vurdere, hvorvidt det endelige forslag er i modstrid med EU-retten, og om man vil anlægge en sag mod den tyske stat, for at få omgjort beslutningen.

Derfor er FDM imod den tyske vejskat?

  • Den tyske vejskat vil kun ramme udenlandske bilister. Derfor mener FDM, den er uforenelig med EU-traktatens artikel 18, der forbyder diskriminering på baggrund af nationalitet. Desuden er en vejskat, der alene rammer udenlandske bilister, et opgør med principper om fri bevægelighed.
  • Vejskatten kommer til at afhænge af bilens miljøegenskaber ud fra de såkaldte Euronormer. I Danmark har vi ikke - som i andre lande – et system hvor miljønormer er opført i centrale registre. Det betyder, at det fremadrettet bliver svært at dokumentere danske bilers miljønorm, og danske bilister derved risikerer at komme til at betale for meget.
  • Udenlandske bilister bidrager allerede via afgift på brændstof i Tyskland med et beløb, der er dobbelt så højt end omkostningerne ved deres slid på de tyske veje.
  • Den tyske statskasses indtægter fra bil- og vejafgifter er i forvejen 53 milliarder euro - hvoraf kun 19 milliarder euro anvendes på vejene. Enhver ekstra euro fra udenlandske bilister kan derfor hævdes at være penge til finansiering af den tyske velfærdsstat frem for vejene.
  • Det er en samfundsøkonomisk dårlig forretning at inddrive vejskatten, og den fremstår derfor som ren symbolpolitik.
  •