En ny, gigantisk indkaldelse af dieselbiler er på vej. Den lader til at blive frivillig og gratis for bilejerne.
Audi vil opdatere motorstyringen i 850.000 europæiske biler, og Mercedes-Benz er tilsyneladende oppe på tre mio. biler i Europa. Andre mærker kan også blive omfattet.
'Red dieselmotoren'
Den nye diesel-aktion er tilsyneladende forløber for en bemærkelsesværdig tysk ’Zukunftsplan für Dieselantriebe‘, altså en national plan for at give dieselmotorer en fremtid. Den tyske stat og de tyske bilproducenter står bag planen, som ventes fremlagt i begyndelsen af august. Målet er at reducere NOx-udledningen fra bilparken med 20 procent.
Aktionen kommer i slipstrømmen på Volkswagens store dieselskandale og flere tyske byers planer om et delvist forbud mod kørsel i dieselbiler på grund af til tider høj luftforurening.
Dieselbiler anses af mange bilproducenter for en god løsning på kort og mellemlang sigt, da dieselbiler udleder mindre CO2 end benzindrevne.
Audis og Mercedes' indkaldelse
Audis indkaldelse gælder seks- og ottecylindrede dieselmotorer af såvel euro 5- som euro 6-miljøstandard. Motorer findes også i nogle VW og Porsche-modeller.
SE OGSÅ: Audi havner i NOx-søgelys
Daimlers indkaldelse er væsentlig større. Den omfatter flere end tre mio. biler, primært Mercedes-Benz, og dermed er nærmest alle nyere Mercedes-modeller med fire- og sekscylindrede dieselmotor omfattet.
Uklart om der er snydt
Det er uvist, om der ligger nogen form for snyd eller lige lovlig kreativ fortolkning af miljøkravene bag. To af Mercedes’ dieselmotor-familier er for nylig beskyldt for at forurene ulovligt.
Daimler afviser snyd. Daimler-chef Dieter Zetsche begrunder den store indkaldelse med et ønske om at genskabe tilliden til dieselmotoren.
SE OGSÅ: Daimler anklages for snyd med udledning af skadestoffer
BMW har afvist problemer med dets motorer, men vil tilsyneladende alligevel tilbyde en miljø-opdatering. Den tyske plan for miljø-forbedring vil muligvis også omfatte ikke-tyske bilproducenter.
FDM følger sagen tæt
FDM er i kontakt med de danske importører fra de berørte mærker for at få afklaret, præcis hvilke biler der er omfattet af de frivillige indkaldelser. Særligt vil FDM være opmærksom på, hvilke eventulle negative konsekvenser der kan være for bilerne med hensyn til brændstofforbrug, ydelse og holdbarhed, hvis ejerne tager imod opdateringen.
Indtil der er klarhed over det, vil FDM ikke anbefale bilejere, at tage imod evt. tilbud om at lade deres bil opdatere.
Alene indkaldelsen i Tyskland ventes at koste 15 mia. kr. Udgiften skal bæres af bilproducenterne.
Volkswagen nået to tredjedele
Volkswagens omfattende opdatering af 8,5 mio. europæiske, firecylindrede dieselmotorer har nu passeret de 5,5 mio. biler, oplyser nyhedsbureauerne Reuters og Bloomberg.
SE OGSÅ: Tema om dieselskandalen