Debatten om elbilerne

Debatten om elbilerne

FDM Mener

Elbilernes indtog på markedet som alternativ til konventionelle biler er blevet genstand for en heftig debat i de seneste uger – og det samme er FDMs rolle i forhold til elbilerne. Flere aktører i elbilbranchen har udtrykt kritik af FDM, som de mener er negative i forhold til elbilernes økonomi, brugsegenskaber og markedsmæssige potentiale. Det er en kompleks debat, men vi vil her på lederplads gerne ridse op, hvordan FDM ser på de elbiler, der er på markedet, og de udfordringer, som bilisterne står eller kommer til at stå overfor.

Lad der ikke herske tvivl – FDM er overbevist om, at elbilerne kommer til at spille en vigtig rolle i bestræbelserne på at mindske persontransportens klimapåvirking. Elbilerne kan også blive et godt kort på hånden mod faretruende høje priser på olie i fremtiden. Elbilerne kan med andre ord blive et af de alternativer, der i fremtiden kan sikre privatbilisterne god, individuel mobilitet i en verden med mangel på olie. Inden det kommer så vidt, skal der dog også ske en omstilling i energiforsyningen til elsektoren, så kullene bliver erstattet af vedvarende energikilder – en omstilling, der er i gang, men som først om nogle år for alvor vil gøre elbiler markant grønnere.

FDM skal ikke sælge biler

At FDM fra tid til anden alligevel kan komme til at fremstå som den kritiske røst i debatten om elbiler handler om, at FDM er forbrugernes organisation – vi skal hverken sælge biler, benzin eller strøm på abonnement. Vi har derimod en forpligtelse som forbrugerens vagthund til nøgternt at vurdere markedet for elbiler og rådgive medlemmerne herom. Da visionen er, at elbiler skal erstatte konventionelle biler, tester vi elbiler ud fra samme forhold og forventninger til brugsværdi som almindelige biler – og beskriver forskellene. Det er yderst relevant, at kommende kunder får uvildig information om brugeroplevelsen af bilen, og det gælder alt fra reel rækkevidde, brugsværdi, priser og den forventede samlede driftsøkonomi.

At FDM ofte nævner elbilerne i relation til afgifter beror på, at el- og brintbiler som de eneste er undtaget bilafgifterne. Sandheden er, at de danske bilafgifter effektivt holder de fleste alternativer ude – og det er her, at det reelle problem er. Ikke, at elbiler er afgiftsfri, men at alle andre grønne teknologier brandbeskattes.

At der i Danmark ensidigt politisk satses på batteridrevne elbiler og brintbiler, er set fra FDM et problem for den enkelte, samfundet og miljøet. Der vil gå en årrække, før udvalget af elbiler matcher de behov, de fleste bilister har. Konkret betyder det, at mange, når de vælger ny bil, ikke kan vælge de bedste biler, når det kommer til miljø og sikkerhed. De færreste har råd til at give 600.000 kroner for en hybridbil med den nødvendige rækkevidde, og biler, der drives af natur- og biogas eller bioethanol, er også ukendte på de danske veje på grund af afgifterne.

FDM arbejder imidlertid ufortrødent videre med at presse på for en grundlæggende reform af bilafgifterne. Ikke for at gøre elbiler endnu dyrere, men for at sikre en mangfoldighed i teknologierne til gavn for den enkelte bilist, samfundet og miljøet.