Brintbiler vil erobre verden

Tre brintdrevne elbiler skal køre jorden rundt på 125 dage for at bevise teknologiens stabilitet og for at promovere brintbiler. Det er en del af Mercedes-Benz’ fejring af bilens og sin egen grundlæggelse.

Starten er gået fra Stuttgart. Det er uklart, hvor mange hjælpebiler der skal med.
Nyt om biler

En karavane på tre gule Mercedes-Benz B-klasser har lagt ud på en jordomrejse, hvor de skal køre på brint hele vejen.

Ruten går gennem fire kontinenter og 14 lande. Turen går mod vest, og efter Sydvesteuropa krydses USA, Australien og Asien.
Ruten går gennem fire kontinenter og 14 lande. Turen går mod vest, og efter Sydvesteuropa krydses USA, Australien og Asien.
Starten gik 30. januar - dagen efter, at Mercedes-Benz i hjembyen Stuttgart havde fejret sin egen grundlæggelse og den formelle ”opfindelse” af automobilet for 125 år siden.

De tre ombyggede B-Klasser, der i brintudgave kaldes F-Cell, skal på 125 dage køre jorden rundt. Ruten er på 30.000 km og går gennem fire kontinenter og 14 lande. Første destination er Lissabon, hvorfra turen går videre til Miami i Florida. Pr. fly, lader det til.

Danmark er sidste land

Danmark får som det sidste land besøg, når karavanen til juni kører fra Nordkapp til Tyskland.

En optankning med brint rækker til 400 kms kørsel.
En optankning med brint rækker til 400 kms kørsel.
Formålet er at være med til at fejre 125 års jubilæet for automobilet og Mercedes-Benz, og derudover skal ekspeditionen skabe opmærksomhed om brint og brændselsceller som fremtidens svar på mobilitet og bevise, at den allerede nu er praktisk anvendelig.

Mercedes-Benz F-Cell har en 100 kW-elmotor (136 hk), der får strøm fra brændselsceller. Cellerne får brint fra tre tanke á fire kg, og samlet skulle det give en rækkevidde på 400 km.

Tankbil følger med

Derudover har F-Cell et litium-ion-batteri med plads til 1,4 kWh energi – ca. nok til otte kms kørsel. Batteriets opgave er især at fungere som buffer og opsamle bremseenergien. Ved meget korte ture og manøvrering er det ikke nødvendigt at starte brændselscellerne.

Der findes kun 200 brinttanke i hele verden, og de ligger ikke jævnt fordelt langs ruten. Derfor må Mercedes-karavanen medbringe egen tankbil fra brint-specialisten Linde. Tankbilen er designet, så den er til at pakke ind i et fly.