Audi TT holder stilen

Tredje generation af Audis kompakte sportsvogn beholder den stramme ny-klassiske stil fra de to foregående modeller.

Nyt om biler

TT er atter genfødt. Efter at Audi ”opfandt” TT i 1998, er det nu blevet tid til tredje udgave af sportscoupéen.

Ved en hastighed på over 120 km/t. kører en spoiler ud fra bagklappen og minimerer luftmodstand og øger downforce.
Ved en hastighed på over 120 km/t. kører en spoiler ud fra bagklappen og minimerer luftmodstand og øger downforce.
Det sker med en bil, der grundlæggende er utrolig loyal over for originalen. Og hvordan skulle man også kunne ændre særligt på en sådan bil?

Den nye TT coupé er en anelse kortere end den forrige og måler blot 4,18 meter. Akselafstanden er derimod vokset fire cm til 2,51 meter

Ny lygteteknik

TT gør sig især bemærket ved sin brug af ny teknologi. Det gælder bl.a. de smalle forlygter. Xenon-lygter er standard, og som ekstraudstyr tilbydes enten LED-forlygter eller Matrix LED-lygter, hvor regulerbare LED-dioder skaber fjernlyset.

Den nye Auti TT har bevaret proportionerne og profilen fra sine to forgængere. Men akselafstanden er øget fire cm.
Den nye Auti TT har bevaret proportionerne og profilen fra sine to forgængere. Men akselafstanden er øget fire cm.
Matrix LED-forlygterne indeholder endnu en innovation. Blinklyset lyser op i den retning, som føreren vil dreje til. Ved hjælp af navigationsdata drejer forlygterne inden rattet drejes.

Helt digitalt instrumenthus

I stedet for de almindelige analoge instrumenter er den nye TT udstyret med ”virtual cockpit”, som består af en 12,3 tommers TFT-skærm med høj opløsning. Det er et komplet digitalt instrumenthus, der bl.a. har dynamiske animationer. Føreren kan vælge mellem to indstillinger. I den klassiske er speedometer og omdrejningstæller i fokus, mens de er mindre i infotainment-indstillingen.

Tankklappen har en klassisk TT-rund udformning og er omkranset af skruer. Nyt er, at der ikke længere er noget tankdæksel under klappen.
Tankklappen har en klassisk TT-rund udformning og er omkranset af skruer. Nyt er, at der ikke længere er noget tankdæksel under klappen.
Tre motorer tilbydes fra begyndelsen. 2.0 TDI yder 184 hk og har et drejningsmoment på 380 Nm. 0-100 km/t. klares på 7,2 sekunder. Det officielle forbrug er 23,8 km/l. 2.0 TFSI fås i to varianter - med 230 hk i TT og med 310 hk i TTS. Den første accelererer bilen fra 0-100 km/t. på 6,0 sek. I TTS klares 0-100 på 4,7 sek.