De færreste bilkøbere er i tvivl om, hvilken bil de vil vælge, hvis valget står mellem to identiske biler, hvor eneste forskel er, at den ene bil tidligere har haft en større skade.
En skadet bil er nemlig mindre værd, den dag den skal sælges. Derfor har man også krav på at få en værdiforringelseserstatning, hvis uheldet er ude, og ens bil er blevet påkørt af en anden bil. Men den erstatning, som forsikringsselskaberne tilbyder, er ofte for lille.
Tilbydes for lavet et beløb
”Vi oplever ofte, at bilejere der er blevet påkørt enten ikke får en værdiforringelseserstatning eller tilbydes et beløb, som er mindre end det reelle beløb, bilen har mistet i værdi,” siger advokat i FDM Anne-Louise Ipland, som understreger, at det er den ansvarlige skadevolders ansvarsforsikring, der skal dække et eventuelt værditab.
Interne retningslinjer
Hvor meget forsikringsselskaberne tilbyder i værdiforringelseserstatning, baserer sig på retningslinjer som brancheorganisationen Forsikring & Pension har udstukket til brug for den interne sagsbehandling. De siger blandt andet, at skaden skal koste 20-30 procent af bilens handelsværdi.
Derudover må bilen ikke være ældre end to-tre år, hvilket betyder, at mange slet ikke tilbydes værdiforringelseserstatning. Men den går ifølge FDM ikke.
Skal ikke stille sig tilfreds
”Uanset skadens omfang eller bilens alder skal man stilles økonomisk, som var skaden ikke sket. Derfor bør spørgsmålet om erstatning også følge erstatningsretten og ikke forsikringsselskabernes interne retningslinjer. Her er det værd at huske på, at man ikke har indgået nogen aftale med modpartens forsikringsselskab på forhånd. Derfor skal man heller ikke nødvendigvis stille sig tilfreds med forsikringsselskabets første bud på erstatning. Det er langt fra sikkert, det dækker det værditab, man har lidt,” siger Anne-Louise Ipland.
Er man i tvivl om, om man har fået en korrekt værdiforringelseserstatning, råder FDM til, at man søger professionel rådgivning.