Et par lastbiler truttede med det store horn i begejstring, da de blandt de første bilister 8. august kunne tage Danmarks nyeste stump motorvej i brug, den 800 meter lange Vintapperrampe ved motorvejskryds Kgs. Lyngby.
Trods sin lidenhed på 800 meter har vejforbindelsen været kompliceret at bygge og får stor praktisk betydning for 9.000 bilister hver dag.
Den nye 270 graders rampe giver for første gang direkte forbindelse fra Helsingørmotorvejen/Lyngby Omfartsvej i nordlig retning og Motorring 3 i sydvestlig retning.
Hurtigere og mere sikkert
Det gør turen hurtigere for motorvejstrafikken, i særdeleshed i myldretiderne, og forbedrer sikkerheden, da trafikken ofte er blevet opstuvet i midtersporet på Helsingørmotorvejen.
Samtidig slipper lokaltrafikken i området for den gennemkørende motorvejstrafik, der hidtil har måttet køre ad små lokalveje og gennem en rundkørsel, som ikke har været dimensioneret til den kraftige trafik med mange lastbiler.
Ministerklip
Vejens relative store trafikale betydning blev tydeliggjort af, at transportminister Henrik Dam Kristensen ulejligede sig med at klippe den røde snor.
- Det er ikke en stor vej, jeg nu skal åbne, men den vil gøre en stor forskel hver dag og givetvis være en lettelse for de mange bilister her i området, sagde han.
Hvor går vejen hen?
Straks efter blev afspærringen fjernet, men i det første døgn eller to er det nok mest læserne af Motor og fdm.dk, der får glæde af forbindelsen, for Vejdirektoratet havde ved åbningen ikke fået sat den tavle op, der viser den nye genvej til Motorring 3.
Den manglende skiltning betød, at i den første eftermiddagsmyldretid fortsatte langt de fleste biler ad den gamle vej.
Vintapperrampen har et budget på 150 mio. kr. inklusive en politisk bestemt reserve på 20 procent. Regnskabet er ikke gjort op, men budgettet har holdt så meget, at der slet ikke er brugt af reserven.Rampen blev i grove træk projekteret, da Motorring 3 blev udvidet i sidste årti, men det var et tilvalg, som politikerne i sidste ende fravalgte af økonomiske grunde. Men det betød, at der blev gjort plads under en motorvejsbro, og dermed var projektet nu mere overkommeligt.