Langelandsfærgen på halv kraft

Færgeruten Spodsbjerg-Tårs nøjes med timedrift denne sommer mod ellers halvtimedrift andre sommerperioder. Det skyldes at lejerne bygges om, så nye og store færger kan sættes ind næste år.

Trafik

Det skal være skidt, før det bliver godt. Hele sommeren må bilisterne på Spodsbjerg-Tårs-overfarten nøjes med timedrift i stedet for halvtimedrift, da færgelejerne i begge havne skal bygges om.

Det skal de for at blive klar til to nye og meget større færger, der indsættes på ruten i maj 2012.

- Indsættelsen af de moderne færger bliver den største forbedring på ruten i 30 år, siger markedsdirektør i Sund & Bælt, Søren Vikkelsø, til Sund & Bælts eget blad, Connect.

140 procent større

De to nye færger bliver mere end dobbelt så store som de nuværende. I stedet for 50 biler bliver der plads til 120.

Desuden får færgerne styrehus og skruer i begge ender, så de ikke behøver svaje (vende) på hver anden tur. Sejltiden vil være uændret 45 minutter.

Det er Storebæltsbro-ejeren Sund & Bælt, der ejer havnene og har pligt til at sørge for sejlads på ruten. Driften varetages for tiden af rederiet Danske Færger, som har bestilt de to nye færger.

Stigende trafik

Baggrunden for opgraderingen er, at trafikken mellem Langeland/Fyn og Lolland/Falster vokser kraftigt, og der ventes en stigning på yderligere 30 procent de kommende år.

Åbningen af Svendborgmotorvejen har gjort ruten mere attraktiv, og der skal nu gennemføres ”forundersøgelser” af bedre tilkørselsveje på Tåsinge-Langeland og Lolland.