Den næste London-taxi er en Nissan

Den klassiske London-taxi er snart en japansk varevogn med Renault-motor. Nissans NV200 er udviklet i en version, der er skræddersyet til at køre taxi i London. Der er plads til fem voksen og bagage.

Nissans moderne London-taxi kan være på gaden i den britiske hovedstad fra næste år.
Nyt om biler

Næst efter Big Ben og Londons dobbeltdækkerbusser er de sorte London-taxier vel noget af det mest karakteristiske ved den britiske storby. Men nu står sidstnævnte ikon for fald.

Det bliver nemt at stige ind i Nissans London-taxi, da den har skydedøre, som også har den fordel, at man ikke risikerer at slå døren op i en cyklist.
Det bliver nemt at stige ind i Nissans London-taxi, da den har skydedøre, som også har den fordel, at man ikke risikerer at slå døren op i en cyklist.
Nissan er fra næste år klar til at levere en specialversion af sin NV200 varevogn/MPV, der er skræddersyet til jobbet som "Black Cab".

Nissan er for nylig begyndt at levere en lignende model som "Yellow Cab" til New York.

Også Mercedes og den klassiske model

I London får taxivognmændene tilsyneladende valgfrihed mellem Nissan'en, en Mercedes-Benz Black Cab og en nyere version af den klassiske London-taxi LT1 Fairway, TX4.

Den kendte London-taxi er kendt for sin nemme adgang og enorme rummelighed, og det bliver ikke ringere med Nissans nye model. Tværtimod er NV200 London Taxi forsynet med skydedøre, og selve bagsædet har plads til tre voksne. Desuden er der to bagudvendte klapsæder.

Et bredt bagsæde med masser af benplads er der i den modificerede NV200. Desuden er der to bagudvendte klapsæder.
Et bredt bagsæde med masser af benplads er der i den modificerede NV200. Desuden er der to bagudvendte klapsæder.

Bagage foran

Eventuel bagage anbringes ved siden af chaufføren, idet der ikke er noget passagersæde.

Nissan slår i sin reklame på, at NV200 er markant mere miljøvenlig end dagens London Taxi – noget der falder i god jord hos London-borgmester Boris Johnson, som ønsker sig og byen en grøn profil.

Den nye taxi får også fuld opbakning fra The Licensed Taxi Drivers' Association og handikap-grupper.

1.5 diesel - manuelt gear

Nissans London-taxi er bygget efter samme princip som firmaets New York-taxi, men designet er justeret lidt.
Nissans London-taxi er bygget efter samme princip som firmaets New York-taxi, men designet er justeret lidt.
Chaufføren skal ellers – som i dag – skifte gear manuelt. Nissan NV200 har sekstrins manuelt gear, og motoren er den velkendte 1.5 diesel fra Renault.

Nissan vil som forsøg indsætte et mindre antal eldrevne versioner i London i løbet af 2013.