Megapixel er et frisk og ukonventionel bud på en lille, miljøvenlig bybil fra den indiske bilgigant Tata.
Opladningshybriden kan køre 87 km på en opladning, og derefter kan en éncylindret, 0,3-liters motor på 30 hestekræfter producere strøm.
Fire elmotorer
Bilen drives altid af elmotorer, og dem er der hele fire af, én i hvert hjul. Hver motor yder 10 kW (14 hk). Det må give den meget lille bil særdeles kvikke præstationer i bymiljø.
Elmotoren kan styres hver for sig. Bl.a. kan et eller to hjul køre baglæns, mens de andre kører forlæns. Dermed får bilen en ekstrem lille vendediameter: 5,6 meter.
Det kække design er kombineret med en praktisk, men også urealistisk konstruktion: Både for- og bagdør er skydedøre, og der er ingen dørstolpe i midten.
Forløber for EU-Nano?
Realiteter? Ikke som bilen står her i hvert fald. Men måske som en slags forløber for en europæisk udgave af Nano, der ofte kaldes verdens billigste bil.
Alene konceptets idé med en elmotor i hvert hjul vil gøre bilen dyr og medføre en ukomfortabel affjedring.Svag tilstedeværesle i Europa
Men konceptet viser mærkets fremtidige designstil, sagde Tata-chefen, da Megapixel havde verdenspremiere på Genève-udstillingen.
Selv om det indiske billigmærke, som ejer Jaguar og Land Rover, er fast gæst på den prestigefyldte bilsalon i Schweiz, er Tata fortsat kun tilstede meget få steder i Europa, primært Storbritannien og Italien.