Af Søren W. Rasmussen,
bilteknisk redaktør
Eldrevne biler er det, der skal til, hvis vi vil gøre os af med den CO2-udledende bilpark. Men de batteridrevne elbiler er stadig besværet af kort rækkevidde, og de kan derfor ikke her og nu få os bilister til i større stil at droppe forbrændingsmotoren til fordel for en ledning og en ladestander.
Men i bedste danske kompromisånd kan man heldigvis kombinere elbilen med forbrændingsmotoren, så man kan få det bedste fra begge verdner. Den løsning har mange bilproducenter nu taget til sig, og på årets store bilshow i Geneve kan vi således se den ene produktionsklare opladningshybrid efter den anden. Det lover godt for fremtiden, og det holder gang i bilismen her og nu – nu blot på en grøn og sjov måde.
Jeg bliver helt elektrisk, når jeg kan stå og se på en stor Volvo XC90 eller en Audi Q7, der på papiret kan køre over 60 km på en liter benzin eller diesel. Eller en VW Passat GTE med samme fine teknik. Dels er det biler, der er vildt imponerende at se på, dels er det en teknologi, der kan få os bilelskere til at flegne.
SE OGSÅ: Billedgalleri med opladningshybrider fra Genève-salonen
Der er ingen tvivl om, at det er den teknik, vi kommer til at se rigtig meget til i fremtiden. Lad bilen op om natten. Kør på arbejde på strøm. Lad evt. bilen op på jobbet og kør på strøm hjem. Måske du på den måde kan køre i ugevis uden at starte forbrændingsmotoren.
Men så kommer den dag, hvor man skal krydse Storebælt for at hilse på familien. Så når man ikke en gang halvvejs, før der ikke er mere strøm på batteriet. Ikke noget problem, for så starter benzin- eller dieselmotoren, og man kan fortsætte uden problemer.
Det er simpelthen så smart, at man ikke helt forstår det, før man har prøvet det. Og har man først prøvet det, virker alle andre løsninger oldnordiske. Måske lige bortset fra de særlige brintbiler, der også var et par enkelte af.
De er ikke bare smarte som opladningshybriderne. De er smarte-smarte, og dem kommer vi alle sammen til at køre i, når benzin til biler en dag bliver helt forbudt – men så skal vi lidt længere ud i fremtiden, så det vender vi tilbage til om en biludstilling eller to…
SE OGSÅ Motors Geneve 2015-sektion