Syv år er ingen alder, synes Peugeot, Citroën og Toyota om deres sammenbragte børn, 107, C1 og Aygo, der stammer fra 2005 og fik en gevaldig, kosmetisk ansigtsløftning for tre år siden.
Normalt ville det nu være tid til en ny generation, men nej. Trillinger skal ud på en ny runde og får nu deres anden større ansigtsløftning.
Mest solgte bil i 2011
Forklaringen er de meget små fortjeneste-marginaler i mikroklassen, og så sælger bilerne i øvrigt stadig rigtig godt, og var samlet set Danmarks suverænt mest solgte model i 2011 med samlet ca.12.000 styks. Fabrikken i Tjekkiet kører for fuld kraft.
Frontdesignet er ændret mindre end sidst, men det er dog synligt. Den nye front har gjort bilerne ca. 1,5 cm længere.
LED-kørelys
Fronterne er mere afrundede, og både Peugeot og Toyota mener, at udseendet er "aggressivt", hvilket åbenbart er noget positivt. En markant detalje er muligheden for LED-kørelys.
Motoren er stadig en trecylindret, 1,0 liters med 68 hestekræfter, og benzinøkonomien er blevet forbedret.Men sjovt nok er den ikke ens for de tre. 107 og C1 kører 23,3 km pr. liter, mens Aygo har et officielt tal på 22,7 km/l. Det er en forbedring fra 22,2 for alle tre.
Diesel udgik helt af produktionen i 2011.
Klar til marts
Peugeot lancerer den fornyede 107 til marts, mens kunder hos Citroën og Toyota nok må vente en anelse længere. Ingen af de tre importører oplyser om priser og eksakt udstyr.