Nyt bud på Danmarks billigste bil

Med et prisfald på 10.000 kr. er Hyundai i10 nu lidt billigere end Chevrolet Spark, der længe har kunnet prale af titlen ”Danmarks billigste bil”. Men den billige Hyundai mangler afgørende sikkerhedsudstyr, og FDM fraråder at købe denne variant.

Hyundai i10 fås nu fra knap 89.000 kr.
Nyt om biler

Mikrobiler til omkring 100.000 kr. er det store hit blandt danskere, men konkurrencen blandt bilmærkerne er samtidig hårdt i denne prisfølsomme bilklasse.

Den billigste i10 er en 1,1 Classic-model, som en alvorlig mangel ikke har ESC.
Den billigste i10 er en 1,1 Classic-model, som en alvorlig mangel ikke har ESC.
Det får nu Hyundai til at sænke prisen med 10.000 kr. på sin mikrobil, i10, hvorved Hyundai overtager praleretten til titlen ”Danmarks billigste bil” fra Chevrolet.

Glemmer leveringsomkostninger

I sin iver med at prale glemmer Hyundai i sin pressemeddelelse dog at oplyse, at i10 som alle andre nye biler i Danmark er belagt med obligatoriske leveringsomkostninger. Det giver en vejledende pris på 88.675 kr.

Det er ca. 1.000 kr. mindre end Spark.

Ingen ESC

Den billigste i10 har en firecylindret, 66 hestes benzinmotor med en officiel benzinøkonomi på 20,8 km pr. liter. Bilen har fem års garanti, men har ikke gardinairbags og kan ikke fås med det særdeles vigtige sikkerhedsudstyr, antiudskridningssystemet ESC. Det har den kun 1.000 kr. dyrere Chevrolet Spark som standard. Spark mangler til gengæld noget så grundlæggende som servostyring.

Trods de to betydelige mangler i gængs sikkerhedsudstyr formår Hyundais danske direktør, Niels Rønnebech i en pressemeddelelse at udtale: "Vel at mærke uden at det på nogen måde går ud over sikkerhed og udstyr – tværtimod."

På baggrund af det manglende sikkerhedsudstyr fraråder FDM direkte at købe denne modelvariant. Det sker efter en gruppetest i Motors oktoberudgave 2010. I stedet peger Motor på 1.25-modellen til 5.000 kr. mere - 93.675 kr.

Den gode nyhed er nemlig, at det er alle i10-modeller, der er sænket 10.000 kr., altså også varianterne med den bedre 1.25 motor, som altid har ESC, og modellerne med mere komfortudstyr.

Prisfaldet gælder, indtil der i marts kommer en faceliftet i10. Om priserne derefter ryger tilbage til det oprindelige niveau er ikke oplyst.

Hyundai i10 blev købt af ca. 2.000 kunder i de første 11 måneder af 2010, hvor Chevrolet Spark lå på 3.900 og Toyota Aygo på ca. 4.200.