Hyundais brintbiler på danske veje

I de næste tre år skal 1.000 brintbiler fra Hyundai fungere som rullende demonstration af den miljøvenlige teknologi – heraf kommer to til Danmark. Fra 2015 går produktionen for alvor i gang.

Motor har haft lejlighed til at køre Hyundais nyeste brintbil under hjemlige forhold.
Nyt om biler

Der går stadig lang tid mellem Motors testhold får lejlighed til at køre i brintbiler, men i forbindelse med Hyundais lancering af sin nyeste brintbil, fik vi ligefrem mulighed for at køre brintbilen på hjemmebane.

Brintbilen drives af en elmotor. Strømmen stammer fra en brændselscelle, der omdanner brint og ilt fra luften til strøm.
Brintbilen drives af en elmotor. Strømmen stammer fra en brændselscelle, der omdanner brint og ilt fra luften til strøm.
Den internationale præsentation foregik nemlig i København, og en række dansk indregistrerede biler stod til rådighed for verdenspressen – heriblandt Motors udsendte.

København var valgt, fordi byen har et erklæret mål om at blive uafhængig af fossile brændstoffer i 2025. For at nå det mål, har Københavns kommune bl.a. etableret et samarbejde med Hyundai, den danske brintvirksomhed H2logic og Hydrogen Link. Samarbejdet skal fremme brugen af brintbiler i Danmark.

Pæn rækkevidde, hurtig tankning

Mens mange bilproducenter i øjeblikket kæmper med at udvikle elbiler, der henter strømmen fra et batteri, har Hyundai i stedet valgt at udvikle elbiler, hvor strømmen løbende produceres i bilen ved brug af brint.

Fordelen er, at rækkevidden er på over 500 km, og at tanken kan genopfyldes på tre minutter.

I Hyundai ix35 er der to tryktanke til brint. De er placeret under bagsædet og under bagagerummet. De giver en rækkevidde på over 500 km.
I Hyundai ix35 er der to tryktanke til brint. De er placeret under bagsædet og under bagagerummet. De giver en rækkevidde på over 500 km.
Ulempen er, at brinttanken fylder en del, at teknikken er ret dyr, og at der ikke er så mange tankstationer – i Danmark er der indtil videre kun to-tre stykker.

De to første problemer regner Hyundai dog med at løse i løbet af de kommende år, og allerede i 2015 er fabrikken klar med en produktionsbil, der kan købes af almindelige mennesker. Den bliver ikke ligefrem billig, men tanken er, at den skal leases ud til forbrugere og virksomheder, som gerne vil være med som de første i den nye brintverden.

Det sidste problem – det med antallet af tankstationer – skal løses af andre. Her må politikerne på banen, og for at sikre, at de folkevalgte har fokus på den udfordring, har Hyundai bl.a. stillet en brintbil til rådighed for EU-Kommissionen, som kan benytte bilen til intern transport i Bruxelles.

Overbevisende teknik

Motor har prøvet den nye teknologi i en Hyundai ix35, der er ombygget med en elmotor forrest og to brinttanke under bagsæde og bagagerum. Bilen kører i lighed med gode elbiler. Den har god acceleration fra stående start, den er letkørt, da den er forsynet med automatgear, og så er den utrolig støjsvag.

I den bil vi kørte var affjedring og undervogn dog ikke tilpasset bilens høje vægt på knap to ton, men det er vi ikke i tvivl om vil kunne lade sig gøre i en mere færdig version.

Fem pladser og stort bagagerum

Topfarten er på 160 km/t., og det gør bilen egnet til både nærtransport og som feriebil på længere ture. Der er plads til fem personer og bagagerummet er på 465 liter – kun nogle liter mindre end i den almindelige udgave af ix35.

Efter at have prøvet denne brintbil, må vi konstatere, at brintteknologien bedst egner sig til at tage over, når vi for alvor skal vinke farvel til benzin- og dieselteknologien. Brugsværdi, rækkevidde, køreegenskaber og fleksibilitet er som i de biler vi kender, samtidig med at brintbilen ikke forurener – i hvert fald ikke, hvis brinten er produceret på begavet vis.

 

 

Fakta:

Hyundai ix35 FCEV (brintbil)

Motor 136 hk / 270 Nm

Brændselscelle 100 kW

Brinttank 5,64 kg brint / 700 bar

Batteri 21 kW litium-polymer

Gearkasse 6-trins automatgear

 

Præstationer

Topfart 160 km/t.

0-100 km/t 14,1 s.

Rækkevidde 560 km

Km/l 103 (brint)