Der er nu en godkendt plan for, hvordan alle otte millioner berørte Volkswagen-biler i Europa kan blive udbedret, så ”snydesoftware” kan fjernes og bilerne overholde miljøkrav.
Som den sidste af de tre varianter af EA 189-motoren har Volkswagen-gruppen nu fået godkendt udbedringen af den trecylindrede 1.2 TDI-version. Udbedringen kan klares alene ved at opdatere motorstyringens software.
Det kom frem ved en stor pressekonference 10. december, hvor Volkswagens øverste ledelse gjorde status for både NOx-sagen og CO2-sagen samt selve opklaringsarbejdet og ændringer i firmaets struktur og etik.
Tidsplan for 2016
Samme løsning gælder for 2.0-motoren, mens 1.6-udgaven desuden skal have monteret et gitter ved indsugningsluften.
Ejerne af biler med 2.0 TDI-motor indkaldes til udbedring i første kvartal af 2016, kampagnen for 1.2-motoren finder sted i andet kvartal, mens 1.6-versionen skal klares i tredje kvartal.
Bilejerne behøver ikke foretage sig noget, før de bliver kontaktet af VW, Audi, Skoda og Seat.
Som Volkswagen tidligere har sagt, bør ændringerne ikke få nogen betydning for ydelse eller brændstofforbrug.
CO2-sagen smuldrer
CO2-sagen var dagen inden skalleret voldsomt ned. Der er ikke sket snyd, og kun på ni sjældne motorvarianter fra VW-mærket, hvoraf de fire sælges i Danmark, er der små unøjagtigheder.
SE OGSÅ: VW: Vi har alligevel ikke snydt
- Vi forventer, at disse afvigelser ikke vil få betydning for bilernes afgiftsbetaling, men skulle det være tilfældet, vil Volkswagen dække udgiften, sagde koncernchef Matthias Müller på pressekonferencen.
Volkswagen har stadig ikke en plan for, hvordan NOx-fuskeriet kan løses i USA.