København har ikke megen trængsel

Bilisterne i den danske hovedstad holder mindre i kø end trafikanterne i de andre skandinaviske hovedstæder. Det viser detaljeret måling af trafikken i nordiske byer. Trængslen i København er hveken værre eller bedre end for halvandent år siden.

Trængslen i 16 nordiske byer.  Kilde: Tom Tom
Trafik

Myldretidstrafikken i København kan sagtens bryde sammen med meget langsom kørsel eller propper, der kun løsnes langsomt.

Men set i en større sammenhæng har København ikke trængsel i nævneværdigt omfang. For halvandet år siden viste en måling, at den danske hovedstad kun lå nr. 47 ud af 59 europæiske storbyer, når det gælder trængsel.

Langt "efter" Stockholm og Oslo

Og nu viser en frisk måling – atter udført af navigationsspecialisten Tom Tom - at trafikpropperne i København ikke er nær så alvorlige som i Stockholm og Oslo, der begge for længst har indført bompengesystemer.

Stockholm og Oslo ligger i en klasse for sig med hhv. 31,4 og 28,4 procent forstoppede veje. I København er andelen kun den halve, nemlig 13,9 procent. Den finske hovedstad har endnu mindre trængsel, nemlig 11,0 procent.

Så det er ikke for at beskytte bilisterne selv mod deres egen trængsel, at man skal indføre bompenge i København.

Trafikpropperne nu har samme omfang som for halvandet år siden. Den nyeste Tom Tom-måling med 13,9 procent trængsel er fra september og indeholder data 12 måneder bagud. En tidligere måling fra marts 2010 (og 12 måneder bagud) gav også præcis 13,9 procent.

Aarhus nr. syv i trængsel

I alt har Tom Tom analyseret trafikken i 16 nordiske byer med mindst 50.000 indbyggere og med mere end 200 km veje.

Her kommer Aarhus ind på en syvendeplads efter Bergen, der også er en by med bompenge.

Vejle ligger nr. ni og Aalborg nr. ti på den nordiske liste.

Tusindvis af biler måler

Målingerne fra Tom Tom baserer sig på meget solide data. De stammer fra tusindvis af biler (på europæisk plan millioner), som kører rundt med Tom Toms avancerede HD Traffic navigations-modeller, som anonymt sender sine kørselshastigheder til en central Tom Tom-computer.

Her bliver oplysningerne analyseret og i det daglige brugt til at give brugerne helt aktuelle køretider i området, så det kan indgå i GPS’en ruteberegning og angivne ankomsttidspunkt.

Historiske data bruges også

Desuden bruges dataene til Tom Toms IQ Routes, der mere generelt ud fra historiske data bruges til at beregne den hurtigste rute på forskellige tider af døgnet og ugen.

Det er en specialkørsel af disse data sammenholdt med de lokale fartgrænser, der danner baggrund for det nordiske kø-barometer.

Trængselstallet defineres i Tom Toms undersøgelse som den andel af vejnettet i byerne, hvor bilisterne i løbet af en dag kun er i stand til at køre maks. 70 procent af den angivne hastighedsgrænse. Omfattet er de fire øverste vejkategorier i Tom Toms interne opdeling af vejnettet.