Gimmick med mening: Bilboss på cykel

Volvo-chef gjorde sin entre på Genève-udstillingen på cykel – for at illustrere, at Volvoer nu også kan bremse automatisk for cyklister.

Volvo-direktør Doug Speck cykler ind på scenen.
Nyt om biler

Ridende på en cykel af træ indtog Volvos salgs- og marketingdirektør Doug Speck scenen på Genève-showet. Bilchefer plejer ellers at komme kørende ind i den nye bil, det handler om.

Der var en pointe med bilbossens transportvalg. Doug Speck kunne nemlig fortælle, at nye Volvoer nu kan bremse automatisk for cyklister.

Volvo-chefen præsenterer det nye antikollisionssystem, der også kan opdage cyklister. Det sker ved hjælp af kamera og kamera.
Volvo-chefen præsenterer det nye antikollisionssystem, der også kan opdage cyklister. Det sker ved hjælp af kamera og kamera.
Det nye sikkerhedssystem er en videreudvikling af den tre år gamle autobremsefunktion, der kan opdage fodgængere foran bilen og standse den uden førerens indgriben. Systemet har det gebrækkelige navn ”Pedestrian and Cyclist Detection with full auto brake.”

Bruger radar og kamera

Første generation kunne reelt ofte genkende en cyklist, men det var langt fra sikkert, og Volvo oplyste det derfor heller ikke i beskrivelsen.

Nødbremsesystemet arbejder ved hjælp af en radar, der kan bestemme genstandens position, kurs og fart, mens et kamera og billedgenkendelses-software afgør, om det er en cyklist eller fodgænger eller noget tredje.

Ifølge Volvo sker halvdelen af alle cyklist-dødsulykker i Europa når en cykel og en bil støder sammen.

Fås til alle nye Volvoer

Fodgænger- og cyklistbremsen fås som ekstraudstyr til alle nye Volvo-modeller undtagen XC90 i de faceliftede udgaver, der kommer til maj.

Volvo arbejder også på software, der kan genkende elge og hjorte, så vildtulykker i høj grad kan undgås.

Mon Volvo-chefen til den tid så vil komme ridende ind på scenen på ryggen af en elg?