Køerne ved vejarbejder, hvor den ene vognbane er spærret, kan afvikles meget hurtigere, hvis bilisterne undlader at flette for tidligt. Man skal vente til det sidste fletteskilt, eller hvor striber markerer det, og så bruge lynlåsmetoden: skiftevis en bil fra hver bane.
Men det er tilsyneladende svært for mange bilister at forstå. Eller også vil de bare ikke gøre det korrekt. For ventetiden er ofte unødvendig lang ved de mange vejarbejder, der i øjeblikket er i gang på landets veje. Sådan ser billedet ud gennem Vejdirektoratets øjne, når de observerer trafikafviklingen ved indsnævrede passager.
"Jeg tror ikke, at folk ved præcis, hvordan man fletter korrekt. Mange tror, at de skal flette allerede ved det første skilt om sammenfletning, som er sat op længe før, vejen snævrer ind. Men det er vigtigt at udnytte kapaciteten fuldt ud og først flette helt fremme, hvor vejbanen stopper," forklarer Vejdirektoratets driftsdirektør, Niels Christian Skov Nielsen.
Egoistiske bilister
Men de bilister, der har forstået reglerne og vælger at benytte den frie bane til at køre frem til flettepunktet, oplever alt for ofte at blive forhindret i at flette.
"Bilisterne er generelt dårlige til at vise hensyn og give plads til hinanden. Hvis en bilist kører helt frem til det sted, hvor vejen snævrer ind, så sker det ofte, at bilister i den åbne vejbane bliver sure og ikke vil give plads," siger Niels Christian Skov Nielsen.
Ikke nok med, at det forsinker trafikken, det skaber også farlige situationer.
"Når folk kører for tæt på den forankørende for at blokere for en anden bilist, der vil flette, øger det risikoen for bagendekollisioner. Desuden skaber det også problemer, når den anden bilist så prøver at mase sig ind," påpeger han.
Forsøg med skilte
For at opdrage bilisterne og minde dem om flettereglen har Vejdirektoratet sat ”hold vognbane indtil fletning”-skilte op ved vejarbejder på bl.a. Hillerødmotorvejen og ved Kong Frederik IXs Bro ved Nykøbing Falster.
Det skal forhindre, at en lang hale af biler strækker sig ud af det ene spor, mens det andet er så godt som tomt. Målet er at eliminere de perioder, hvor trafikken går helt i stå, og at køen ikke bliver så lang.
Vejdirektoratet har umiddelbart ingen planer om at sætte lignende skilte op ved samtlige vejarbejder på statsvejene.
"Skiltene er i øjeblikket et forsøg, og vi vil først se, om de medvirker til, at trafikken afvikles hurtigere, inden vi eventuelt sætter flere op," siger Niels Christian Skov Nielsen.
Hvad mener du om danske bilisters fletteevner? Kommenter på artiklen nedenfor. Du skal være logget ind for at kommentere, og hvis du ikke er logget ind, kan du klikke i det blå felt nedenfor.
Foto: Vejdirektoratet