Geely vil til Europa med Volvo-teknik

Volvos kinesiske halvsøster vil sælge biler i Europa og USA til dels i kraft af knowhow, mærket får gennem samarbejdet med Volvo.

Nyt om biler

Kinesiske Geely har tænkt sig at sælge biler i Europa og USA i en overskuelig fremtid. Det skal være biler af fornuftig kvalitet og med rimelig sikkerhed, og det vil i høj grad være i kraft af familieskabet med Volvo, at det dels kan lade sig gøre, dels at mulige købere vil tro på det. 

Geelys topchef, Gui Shengyue, siger ifølge nyhedsbureauet Bloomberg, at mærket vil begynde at sælge den første model, der er udviklet med hjælp fra Volvo, hjemme i Kina i 2015. Han nævner ikke nogen tidsplan for eksport af disse biler til Europa.

Svensk forbindelse skal forbedre omdømme

Denne Geely EC7 fra undermærket Emgrand skal muligvis snart eksporteres til Storbritannien. Bilen har intet med volvo at gøre.
Denne Geely EC7 fra undermærket Emgrand skal muligvis snart eksporteres til Storbritannien. Bilen har intet med volvo at gøre.
Slægtskabet med Volvo nævnes direkte af direktøren som en vigtig faktor for, at Geelys image kan blive løftet, så mærket får lettere ved at gøre sin entré på de kvalitetsbevidste vestlige markeder.

Bilmærket Geely og Volvo Cars ejes begge af Geely-koncernen.

Det er ikke klart, præcist hvilket samarbejde, Geely henviser til. I dag udvikler de to ikke biler direkte sammen. Men der er ikke-bekræftede oplysninger om, at Geely sammen med Volvo skal skabe et nyt bilmærke, der skal være et premium kinesisk mærke og altså placere sig et sted mellem Geely selv og Volvo.

Ny fælles bil udvikles i Sverige

Desuden vil Volvo og Geely udvikle en ny modelfamilie sammen i et nyt fælles udviklingsselskab, der skal ligge i Gøteborg. Men opbygningen af dette joint-venture er først lige ved at gå i gang, og den første model fra det samarbejde vil ikke være klar i 2015, snarere i 2017-2018.

Volvos version af det projekt bliver afløseren for V40 samt formentlig en endnu mindre model.

Geely kan muligvis i år overhale Chery som Kinas største eksport-bilproducent, idet mærket forventer at gå fra 101.000 eksporterede biler i fjor til 180.000 i år. I 2018 er planen, at 60 procent af Geelys salg skal ske uden for den kinesiske folkerepublik.