Lastbiler må være tungere

Den tilladte vægt for lastvognstog hæves nu fra 54 til 56 ton. Der er positiv samfundsøkonomi i ændringen, viser rapport.

Trafik

De tunge lastbiler må nu være endnu tungere, når de kører i Danmark. Med virkning fra 1. august hæves den maksimale totalvægt fra 54 til 56 ton for lastvognstog, der har syv aksler.

I januar blev totalvægten for seksakslede køretøjer hævet fra 48 til 50 ton.

En rapport fra Vejdirektoratet har vist, at forøgelsen har positiv samfundsværdi, og at sliddet på veje og broer ikke øges.

Mindre tolerance for overvægt

Det skyldes bl.a. lidt færre kørsler, og at tolerancen for overlæs bliver mindre. I stedet for at acceptere syv procent overlæs tillades fremover seks procent uden at det giver bøde. Vejdirektoratet havde foreslået, at tolerancen blev reduceret til tre procent, men i stedet er indført et absolut maksimum på to ton, som i praksis giver samme resultat.

Det vurderes også, at der vil være en marginal miljøgevinst med tungere lastbiler.

Når det gælder trafiksikkerhed, hælder rapporten til, at det vil være positivt, selv om der er en stor usikkerhed i beregningerne. Tungere lastbiler vil i princippet betyde mere alvorlige konsekvenser ved ulykker. Til gengæld vil der være lidt færre ture, som mere end opvejer ulempen ved vægten.

Modulvogntog må veje 60 ton

Ændringerne er sket som følge af Trafikaftalen af 21. marts 2013 og senest Vækstpakken.

I forvejen må de såkaldte modulvogntog, som er 25 meter lange og har mindst otte aksler, veje op til 60 ton.