Designet er helt forandret på den nye Kia Rio: De bløde, næsten organiske former på dagens model bliver vekslet til en mere ’voksen’ stil. Karrosseriet har fået mere skarpe kanter og lige linjer.
Markant er de nye lygter, det U-formede kørelys og de udstikkende baglygter.Under det nye karrosseri gemmer sig den gamle platform, men der er alligevel kommet masser af ny teknik i minibilen.
Kan bremse for fodgængere
Markant er ankomsten af nødbremse, som tilmed kan registrere fodgængere. Det bliver – formentlig - første gang, den avancerede form kan fås i en minibil. Udstyret bliver ikke standard på alle versioner, men Kia forventer, at nødbremsen vil være i mindst 25 procent af de solgte biler.
Nødbremsens radar kan også bruges til en adaptiv fartpilot.
En smule større
Rio er vokset en anelse. Akselafstanden er øget en cm, og der er i hvert fald pæn plads på bagsædet. Bagagerummet er også meget stort, nemlig på 325 liter. Det er bl.a. opnået med en mere lodret bagende.
Instrumentpanelet er vinklet mod føreren, og øverst i midten er placeret et nyt infotainmentsystem med fem tommer trykskærm. Skærmen sidder uden på instrumentpanelet – måske for at ligne en iPad - i stedet for at være integreret i det. Umiddelbart virker det som en lidt klodset løsning, bl.a. fordi skærmen er kantet og tyk.
Længere nede har midterkonsollen færre knapper, men varme- og ventilationssystemet har stadig sine egne, rigtige knapper.
Rio kan fås med nøglefri betjening, opvarmede sæder og rat, regnsensor og automatiske forlygter
Stadig diesel
Kernen i motorprogrammet bliver Kias nye 1.0 trecylindrede benzinmotor. Den fås med 100 eller 120 hk. Desuden findes en ældre 1.2 benzin med 87 hk og 1.4 benzin med 100 hk.
Kia holder fast ved diesel i miniklassen. Mærkets 1.4’er fås med enten 70 eller 90 hk. Brændstoføkonomien kender Kia endnu ikke.Når Rio kommer til Danmark til marts, sker det lige i hælene på den nye Citroën C3 og et halvt års tid inden den næste VW Polo.
Den nye Rio skal produceres på Kias fabrik i Sohari, Korea.